סטודנטים

חשיבות מצב הקולטנים בגרורות של סרטן שד (J Clin Oncol)

חוקרים מקנדה מדווחים כי הכרת מצב הקולטנים בגרורות של סרטן שד, עשוי לסייע בהכוונת הטיפול. לדבריהם, במקרים של הישנות סרטן שד, לעיתים קרובות לגרורות מאפיינים השונים מאלו של הגידול המקורי בשד. מאפיינים אלו עשויים להיות כה שונים עד כדי שינוי טיפול הבחירה בכ-14% מהמקרים.

החוקרים כותבים כי ההנחיות קוראות למתן טיפול המבוסס על תכונות הגידול הראשוני של השד. אין המלצה עקבית על ביצוע ביופסיות מנגעים החשודים לפיזור משני. במטרה לבחון את חשיבות ביופסיות חוזרות, החוקרים עקבו אחר 121 נשים. הישנות סרטן שד זוהתה ב-97% מהנשים ומצב קולטני HER2 (Human Epidermal growth factor Receptor) היה ידוע אודות 80% מהנשים.

בסה”כ, ב-16% מהמקרים הודגמה חוסר התאמה בין מצב אסטרוגן בגידול הראשוני ובין המצב בגרורות. ב-40% מהמקרים לא הייתה התאמה בין מצב הקולטנים לפרוגסטרון, וב-10% לא הייתה התאמה בקולטני HER2.

הממצאים הובילו לשינוי בטיפול ב-17 נשים (14%). שינויים אלו כללו הוספת Trastuzumab בנשים עם ביטוי יתר של HER2 ומתן טיפול כימותרפי במקום טיפול אנדוקריני באלו עם אובדן אסטרוגן.

לאחר חציון מעקב של 12 חודשים, לא תועדו מגמות לקשר בין חוסר התאמה של מצב הקולטנים ובין הזמן עד לכישלון הטיפול או שיעורי ההישרדות הכוללים. החוקרים מציעים כי במידה והטיפול מותאם לתוצאות, אזי התוצאות דומות במקרים של חוסר התאמה והתאמה בין מצב הקולטנים.

למרות זאת, נראה כי יש תועלת מהתאמה אישית של הטיפול. 90% מהנשים שעברו פרוצדורות אלו טענו כי הן ימליצו על ביצוע ביופסיות לנשים עם סרטן שד. מנגד, כשליש מהנשים תיארו חרדה לפני הביופסיות, וקרוב -60% תיארו כאב על-רקע הביופסיה.

מהתוצאות עולה כי ביופסיה של נגעים גרורתיים אפשרית מבחינה טכנית, וכי במרבית הביופסיות ניתן לקבוע את מצב הקולטנים להורמונים וביטוי HER2 .עם זאת, הם מזהירים כי יש להתייחס בזהירות לפרופיל הקולטנים, כאשר וריאציות בעיבוד הרקמה עשויות להוביל לתוצאות שגויות.

J Clin Oncol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה