סטודנטים

עישון הורים עשוי לגרום נזק לכלי הדם בילדים (Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי ילדים להורים המעשנים במהלך ההיריון מצויים בסיכון מוגבר לנזק לכלי הדם, עד הגיעם לגיל חמש שנים.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים קשרו בין עישון במהלך ההיריון ובין שכבת CIMT (Carotid Intima Media Thickness) עבה יותר במבוגרים צעירים, וקשר זה תועד גם ביילודים. הקשר בין חשיפה לעישון בשלב מוקדם במהלך החיים, ובמהלך החיים התוך-רחמיים בפרט, ובין התפתחות מחלות כלי דם בילדים אינו מובן היטב.

במטרה להעריך את הקשר בין עישון הורים במהלך ההיריון ובין הפגיעה בכלי הדם של ילדיהם בשלב מאוחר יותר, החוקרים התבססו על נתונים ממחקר WHISTLER-Carotid (Wheezing Illnesses Study Leidsche Rijn). בגיל חמש שנים, 259 משתתפים עברו מדידה להערכת CIMT ונוקשות דופן העורק. כמו כן, הם אספו נתונים אודות עישון הורים.

לאחר תקנון לגיל ומין הילד, גיל האם והנקה, החוקרים מצאו כי בילדים לאימהות שעישנו במהלך ההיריון תועד נזק חמור יותר לכלי הדם, בהשוואה לילדים לאימהות שלא עישנו במהלך ההיריון. עובי שכבת CIMT היה גדול יותר ב-18.8 מיקרומטר, בהשוואה לקבוצה המקבילה (p=0.04), הגמישות הייתה נמוכה ב-15% (p=0.02).

בילדים לאימהות שעישנו לאחר ההיריון, אך לא במהלך ההיריון, לא תוארה השפעה שלילית על עובי שכבת CIMT. במידה ושני ההורים עישנו במהלך ההיריון, הקשר היה בולט עוד יותר, בהשוואה למצב בו האם עישנה בלבד, כאשר שכבת CIMT הייתה עבה יותר ב-27.7 מיקרומטר, והגמישות הייתה נמוכה ב-21% .

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שהוכיח כי ההשפעה של עישון במהלך ההיריון על כלי הדם של הילדים עדיין נראית לעין בגיל חמש שנים. נראה כי ההיריון הינו תקופה קריטית במהלכה חלה הפגיעה בכלי הדם.

Pediatrics. Published online December 26, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה