סטודנטים

מה בין אנדומטריוזיס ובין מחלות מעי דלקתיות? (Gut)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Gut עולה כי אנדומטריוזיס מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות מעי דלקתיות.

לדברי החוקרים, הן חולים עם אנדומטריוזיס והן חולים עם מחלות מעי דלקתיות פונים בשל כאבי בטן, המתחילים לרוב בבגרות מוקדמת. מדובר בשתי הפרעות דלקתיות כרוניות, כאשר בעבר, האבחנה של אחת שללה את השנייה. עם זאת, במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את האפשרות כי אנדומטריוזיס מעלה את הנטייה של נשים לפתח מחלות מעי דלקתיות.

החוקרים בחנו את ההיסטוריה הרפואית של למעלה מ-37,000 נשים שאושפזו בשל אנדומטריוזיס בין השנים 1977-2007. מבין אלו, 320 אובחנו עם מחלות מעי דלקתיות (228 נשים אובחנו עם Ulcerative Colitis, 92 אובחנו עם מחלת קרוהן). בקרב נשים עם אנדומטריוזיס תועד סיכון מוגבר למחלות מעי דלקתיות באופן כללי (SIR = 1.5) וכן ל-Ulcerative Colitis באופן ספציפי (SIR = 1.5), בהשוואה לנשים באוכלוסיה הכללית. ריבוד הנשים לפי אלו שעברו ניתוח אישר כי אבחנה של אנדומטריוזיס לוותה בעליה של 80% בסיכון למחלות מעי דלקתיות (SIR = 1.8 עם Ulcerative Colitis ו-SIR = 1.7 עם מחלת קרוהן).

הסיכון המוגבר נותר למש עשרים שנים לאחר האבחנה של מחלת מעי דלקתית, ומרווח הזמן הממוצע בין אבחנת אנדומטריוזיס והתפתחות מחלת מעי דלקתית עמד על כ-10 שנים. עובדה זו תומכת בקשר בין השניים.

החוקרים הציעו שתי השערות אפשריות לקשר בין שתי הפרעות: בעיה דלקתית משותפת לשתי ההפרעות, או כי הטיפול באנדומטריוזיס (גלולות למניעת הריון) מביא לעליה בסיכון למחלות מעי דלקתיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דרושים מחקרים נוספים בקנה מידה גדול, במטרה לאשר את ההשפעה של טיפול בגלולות למניעת הריון על הסיכון להתפתחות מחלות מעי דלקתיות.

Gut. Published online December 19, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה