סטודנטים

קפה, דגים ואלכוהול עשויים לדחות התקדמות טרשת נפוצה (Eur J Neurol)

ממחקר חדש עולה כי הקפדה על צריכת דגים באופן קבוע ושתיית אלכוהול וקפה עשויה לדחות את התקדמות המחלה בחולים עם טרשת נפוצה עם הופעה התקפית. עם זאת, נראה כי צריכת קפה, אלכוהול ודגים אינה משפיעה על התפתחות המחלה בחולים עם הופעה פרוגרסיבית.

מדגם המחקר כלל 1372 חולים עם טרשת נפוצה, שהשלימו שאלונים לאיסוף נתונים כולל משתנים דמוגרפים, מאפייני טרשת נפוצה, צריכת אלכוהול, יין, קפה, תה ודגים, ועישון סיגריות.

החוקרים סיווגו משקאות אלכוהוליים לפי רמות צריכה: העדר שתיית אלכוהול; שתיית פחות ממשקה אחד בשבוע; צריכת 1-7 משקאות בשבוע; וצריכת 2 משקאות, או יותר, בכל יום (בשל המספרים הנמוכים, החוקרים איחדו את הנתונים אודות אלו ששתו כמות גדולה עם אלו בקטגוריה הבינונית). קטגוריות צריכת תה וקפה כללו העדר שתיית תה/קפה; שתייה לסירוגין; ושתייה יומית. עישון סיגריות סיווג כהעדר עישון, עישון לסירוגין ועישון יומי. צריכת דגים סווגה לפי פחות מפעם בחודש, פעם בחודש עד פעם בשבוע, ופעמיים בשבוע, או יותר.

להערכת המוגבלות, המשתתפים התבקשו לבחור מתוך סדרת הצהרות לתיאור הפרעות בתפקוד והליכה. כך יכלו החוקרים לסווג את המשתתפים ל-11 קטגוריות מוגבלות, בין 0 ל-10, בהתאם למדד EDSS (Expanded Disability Status Scale).

מדד EDSS הינו אבן דרך להערכת התקדמות של המוגבלות. התוצא שנבחן היה הזמן שנדרש לתמיכה להליכה. קרוב ל-35% מהמשתתפים דיווחו על מחלה עם הופעה פרוגרסיבית. בלמעלה ממחצית (51%) רמת המוגבלות הגיעה ל-6 לפי מדד EDSS, לאחר משך מחלה ממוצע של 19.7 שנים.

החוקרים מצאו כי בחולים עם טרשת נפוצה התקפית, נמצא קשר בין הזמן עד לרמת מוגבלות של 6 נקודות ובין צריכת אלכוהול, יין, קפה ודגים (שמנים או רזים) . לדוגמא, יחס הסיכון עד לרמת מוגבלות זו עם צריכת אלכוהול מתונה, בהשוואה להעדר צריכת משקאות אלכוהוליים, עמד על 0.61, ועם שתיית יין בכמות בינונית, יחס הסיכון עמד על 0.67.

עם צריכת קפה לסירוגין, יחס הסיכון לרמת מוגבלות של 6 לפי סולם EDSS על 0.67, ועם צריכת קפה יומית עמד יחס הסיכון על 0.60, בהשוואה לאלו שלא שתו מעולם קפה. עם צריכת שתי מנות דגים, או יותר, בכל שבוע, יחס הסיכון עד לרמה זו עמד על 0.60.

בחולים שדיווחו כי מעולם לא צרכו קפה, תה או דגים, הזמן עד לאבן דרך זו היה קצר יותר, בהשוואה לחולים שדיווחו על צריכתם בתדירות גבוהה יותר. עם זאת, הדבר תועד רק בחולים עם טרשת נפוצה התקפית.

מהסקירה עולה קשר מנה-תגובה עם קפה, דגים ואלכוהול, אך מאחר וקיימת חפיפה לא-קטנה, יש להתייחס לממצאים בזהירות. אין לראות בממצאים כתמיכה להגדיל את צריכת האלכוהול. בנוסף, נמצא קשר בין עישון ובין סיכון מוגבר למדד EDSS של 6 בחולים עם טרשת נפוצה עם הופעה התקפית.

בחולים עם טרשת נפוצה עם הופעה פרוגרסיבית, צריכת משקאות אלכוהוליים, יין, קפה, תה ודגים, כמו גם עישון, לא השפיעו משמעותית על הזמן עד לרמת מוגבלות של 6 לפי סולם EDSS. עם זאת, העדפת דגים שמנים, בהשוואה לדגים רזים, לוותה בסיכון מוגבר לרמת מוגבלות זו (יחס סיכון של 1.56).

החוקרים מצאו קשר בין צריכת דגים שמנים ובין תוצאות גרועות יותר בחולים אלו.

צריכת תה, המכל ריכוזים גבוהים של פוליפנולים ונוגדי-דלקת אחרים, לא השפיעה על הזמן עד לרמת מוגבלות של 6 לפי סולם EDSS.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גורמים שונים, דוגמת צריכת קפה ואלכוהול, עשויים להשפיע על התהליך הדלקתי בחולים עם טרשת נפוצה עם הופעה התקפית. הם קוראים לבחון את הגורמים הללו במודלים דלקתיים.  מאחר ומדובר במחקר תצפיתי, לא ניתן לקבוע המלצות תזונתיות על-בסיס הממצאים, למרות שיש לעודד חולים עם טרשת נפוצה להקפיד על תזונה נכונה.

Eur J Neurol. Published online November 25, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה