סטודנטים

סיכון מוגבר לסרטן שד בחולים עם סוכרת בשלב מוקדם (מתוך הכנס השנתי ה-34 SABCS)

בעקבות תוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי ה-34 SABCS (San Antonio Breast Cancer Symposium) מדווחים חוקרים משבדיה על קשר בין סוכרת ובין עליה בסיכון לסרטן שד.

החוקרים מדווחים כי ממחקר מקרה-ביקורת עולה קשר בין סוכרת ובין עליה של כ-40% בסיכון לסרטן שד. לדבריהם, הקשר בין סוכרת ובין סרטן שד נותר גם לאחר תקנון להשמנה והפרעה ברמות השומנים בדם, וזוהה בעיקר בתוך ארבע שנים מאבחנת המחלה הממארת.

החוקרים מצאו גם קשר משמעותי בין הסיכון הכולל לממאירות בחולים עם סוכרת, שטופלו בלנטוס (Insulin Glargine). מנגד, הטיפול התרופתי הפומי, מטפורמין, לווה בסיכון מופחת לממאירות בחולי סוכרת, אך ממצא זה לא היה מובהק סטטיסטית.

עם זאת, נראה כי הנתונים אודות אינסולין עומדים בסתירה אל מול מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה ולא הדגימה עליה בסיכון לממאירות עם טיפול באנאלוגים ארוכי טווח של אינסולין גלרג’ין (לנטוס). לדיווח המלא על מטה-אנליזה זו – הקליקו כאן

מנגד, נראה כי הקשר בין סוכרת והסיכון לסרטן שד נותר משמעותי. מומחים בתחום מאמינים כי מדובר בממצאים חשובים מאוד במסגרת הניסיון להבין טוב יותר את הקשר בין השמנה והסיכון למחלות ממאירות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2724 מקרים עם ממאירות ו-20,542 ביקורות (תואמים בגיל, מין ומקום מגורים), במטרה להבין את הקשר בין ממאירות, סוכרת, השמנה ו/או הפרעה ברמות שומנים בדם.

הם גם אספו נתונים אודות השימוש בלנטוס ומטפורמין. בסה”כ, 202 חולים בקבוצת המקרים ו-1297 משתתפים בקבוצת הביקורת טופלו בלנטוס ו-1036 חולים בקבוצת המקרים ו-7039 בביקורת טופלו במטפורמין.

מניתוח חד-משתנים עולה כי במרווח הזמן של 90-1406 ימים לפני אבחנת סרטן שד, יחס הסיכויים לסרטן שד עם סוכרת עמד על 1.18. לא נמצא קשר משמעותי בין סוכרת או הפרעה ברמות השומנים בדם ובין הסיכון לסרטן שד במהלך אותה תקופת זמן.

מניתוח רב-משתנים, תוך תקנון להשמנה ושומנים בדם, נמצא קשר בין סוכרת ובין יחס סיכויים של 1.37 . עם זאת, מסקירה שהתמקדה באבחנה של סרטן שד 5-10 שנים לאחר אבחנת סוכרת, הקשר נעלם (יחס סיכויים של 1.11, 95% CI = 0.88-1.40).

למרות שגישת המעקב לא אפשרה להם לבחון סוגי ממאירות ספציפיים, הם בחנו את הסיכון הכולל לממאירות בקרב מטופלים בלנטוס ומטפורמין ומצאו כי עם לנטוס יחס הסיכויים עמד על 2.88 ועם מטפורמין נמצא קשר לא-משמעותי של סיכון מופחת עם יחס סיכויים של 0.92.

מומחים בתחום קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לתת מענה טוב יותר לשאלת הסיכון לסרטן שד וממאירויות אחרות עם סוכרת ועם השימוש בלנטוס.

מתוך הכנס השנתי ה-34 SABCS (San Antonio Breast Cancer Symposium)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה