סטודנטים

מה בין טיפול בביספוספנטים ובין הישרדות שתל לאחר ניתוח החלפת ברך או ירך? (BMJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי טיפול בביספוספנטים מלווה בשיעור נמוך יותר של ניתוחי רביזיה, בחולים לאחר ניתוח ראשוני להחלפת מפרק הירך או הברך. מהתוצאות עולה כי לטיפול התרופתי השפעה מגנה על הישרדות השתל לאחר ניתוח ראשוני להחלפת המפרק.

החלפה מלאה של מפרק הירך או הברך הינה הטיפול היעיל ביותר בחולים עם אוסטיאוארתריטיס חמורה של הגפה התחתונה. עליה במספר הקשישים והשמנים הובילה לעליה בשיעורי ארתרופלסטיה ראשונית. עם ניתוח רביזיה התוצאות הקליניות פחות טובות, בהשוואה לניתוח ראשוני של המפרק, וכן כרוך בעלויות גבוהות יותר. הסיבה הנפוצה ביותר לניתוח רביזיה היא התרופפות, הנובעת מספיגה של העצם התומכת בשתל. לאור זאת, דרושים מאמצים לזהות את החלים בסיכון לרביזיה ולפתח טיפולים חדשים לשיפור הישרדות השתל.

ביספוספנטים, להם תכונות נוגדות ספיגת עצם, עשויות לספק הגנה מסוימת על הישרדות השתל. חלק מהמחקרים בנושא הדגימו תועלת בכל הנוגע להישרדות השתל לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך, עם שיפור בסמנים שונים. עם זאת, אף אחד מהמחקרים הללו לא התמקד בניתוחי רביזיה כתוצא עיקרי. במחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי, בחנו החוקרים את הקשר בין טיפול בביספוספנטים ובין הישרדות השתל בגפה תחתונה לאחר ניתוח ראשוני להחלפת מפרק.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-18,000 משתתפים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך ולמעלה מ-23,000 משתתפים לאחר ניתוח החלפת ירך, בין השנים 1986-2006. מהמדגם הוצאו חולים עם שבר ירך לפני הניתוח, או חולים בדלקת מפרקים שגרונית, כמו גם משתתפים מתחת לגיל 40. הגדרת טיפול בביספוספנטים נקבעה לפי מתן מרשם לטיפול התרופתי למשך שישה חודשים, לכל הפחות, או טיפול בן שישה חודשים עם היענות של למעלה מ-80% לפני ניתוח רביזיה.

מדגם המחקר כלל בסופו של דבר קרוב ל-42,000 משתתפים שעברו ניתוח ראשוני להחלפת מפרק הירך או הברך. מהתוצאות עולה כי ב-1912 מטופלים בביספוספנטים שיעורי הרביזיה לאחר חמש שנים היו נמוכים יותר, בהשוואה לחולים שלא נטלו טיפול בביספוספנטים (0.93% לעומת 1.96%). הישרדות השתל הייתה ארוכה יותר בקבוצת המטופלים בביספוספנטים, בהשוואה לאלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי (יחס סיכון של 0.54, p=0.047) עם עליה של כמעט פי שתיים בזמן עד לניתוח רביזיה לאחר ניתוח החלפת ברך או ירך.

בהנחה של 2% כשלון במהלך חמש שנים, מספר החולים הנדרשים לטיפול, במטרה למנוע ניתוח רביזיה אחת, הינו כ-107 מטופלים בביספוספנטים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר עולה קשר בין טיפול בביספוספנטים ובין שיעורים נמוכים יותר של ניתוחי רביזיה. מדובר בירידה של עד 50% ועליה כמעט כפולה בחציון הישרדות השתל לאחר ניתוח ראשוני להחלפת מפרק ירך או ברך, בחולים ללא שבר קודם. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לאשר את תוצאות המחקר.

BMJ 2011; 343

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה