סטודנטים

דיווחים על אירועי פרכוסים במהלך סרט הקולנוע ”דמדומים”

בסרט האחרון שיצא לבתי הקולנוע מסדרת “דמדומים” סצנות רבות של פעלולים ואפקטים מיוחדים, שנועדו לרגש את קהל המעריצים, אך תופעה אחת שהמפיקים לא לקחו בחשבון היא הופעת פרכוסים בחלק מהצופים בקהל.

עד כה התקבלו דיווחים מעטים, המוגבלים למקרים בודדים בקליפורניה ויוטה, אך הם מעידים על בעיה שהולכת וגדלה בנוגע לסיכונים האפשריים של תמונות מולטימדיה בטכנולוגיה-גבוהה ובטכנולוגית HD (High Definition), עבור חולים עם אפילפסיה הנובעת מרגישות לאור (Photosensitive Epilepsy).

הפרכוסים האמורים דווחו במהלך סצנת הלידה האינטנסיבית במיוחד במהלך הסרט דמדומים:שחר מפציע, חלק ראשון , במהלכו מוצגים במהירות אורות מהבהבים, בנוסף לכמות דם גדולה, האחראיים ככל הנראה לחלק מהדיווחים על התעלפויות.

אורות מהבהבים, בעיקר בניגודיות-גבוהה הינם גירוי מוכר היטב לאפילפסיה הנובעת מרגישות לאור, ששכיחותה נעה סביב 1:4000 אנשים והינה הרבה יותר נפוצה בילדים ומתבגרים, מאשר במבוגרים.

עם זאת, קיימת מחלוקת באשר להשפעה של אורות מהבהבים בבתי קולנוע על הופעת פרכוסים, ומומחים טוענים כי עצם העובדה שדיווחים אודות פרכוסים כה נדירים, למרות השימוש הרב באפקטים מיוחדים בסרטי קולנוע, הינו עדות לכך.

התפתחות סרטי התלת-מימד הביאה לעליה בחשש, ודיווחים אודות צופים שחשו בחילה בזמן צפייה בסרט התלת-מימד, שובר הקופות הראשון, אווטאר, רק הגבירו את החשש. עם זאת, המומחים טוענים כי למרות שהסיכון לפרכוסים נמוך בבתי קולנוע, באופן מעניין, הסיכון אף נמוך יותר עם סרטי תלת-מימד.

בעבר נערך מחקר שכלל למעלה מ-1,000 משתתפים ומצא כי בית הקולנוע אינו אתר בסיכון גבוה. למעשה, סרטי תלת מימד נוטים להפחית את הסיכון עוד יותר, מאחר שמציגים תמונה שונה לשתי העיניים, בעוד שבמקרים של אפילפסיה הנובעת מרגישות לאור מדובר לרוב בתפקוד של שתי העיניים יש להציג את הגירוי כתמונה אחת לשתי העיניים.

סכנה קיימת גם עם הצגה זמנית של ההבהוב , ההפרעה עשויה להופיע תוך שניות: שחרור עצבי אבנורמלי עשוי להופיע בתוך שתי שניות מהתחלת הגירוי, ואף תוך זמן קצר יותר.

אין ספק כי היסטריה המונית הינה גורם תורם, אנשים עשויים לחשוש מהופעת פרכוס כאשר הם צופים לדוגמא בסרט IMAX, וחשים סחרחורות, אז עולה החשש הפסיכולוגי כי מדובר בפרכוס, אך אם יבצעו בדיקת EEG ייווכחו לגלות אם אכן מדובר היה בפרכוס.

באשר להמלצה בנוגע לחשש מפני דיווחים אודות פרכוסים בזמן צפייה בסרטים, מומחים שונים סבורים כי מדובר במקרים נדירים מאוד. בזמן גירוי משמעותי, הצופים יכולים לכסות את עיניהם בידיהם, במטרה למנוע את מעבר האור דרך העפעפיים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה