סטודנטים

צריכת דגים למניעת מחלת אלצהיימר (מתוך הכנס השנתי ה-97 מטעם ה-Radiological Society of North America)

במהלך הכנס השנתי ה-97 מטעם ה-Radiological Society of North America דיווחו חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי אכילת דגים אפויים או צלויים כל שבוע עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ליקוי קוגניטיבי קל ומחלת אלצהיימר.

מהממצאים עולה כי במבוגרים בגיל 65 ומעלה, שצרכו 1-4 מנות דגים בשבוע, שימור החומר האפור במספר אזורים במוח, לפי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, היה גדול יותר בהשוואה לאלו שלא צרכו דגים בתדירות זו.

במחקר הנוכחי, החוקרים העריכו את הצריכה התזונתית של דגים ב-260 מבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, באמצעות שאלון תזונתי. הנתונים נבחנו בתחילת המחקר בשנים 1989/90.

מהתוצאות עולה כי 163 משיבים צרכו דגים על-בסיס שבועי ומרביתם אכלו דגים 1-4 פעמים בשבוע. כעשר שנים לאחר מכן, בשנים 1998/99, בוצעה בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית של המוח.

לאחר תקנון למספר גורמים, כולל גיל, מין, מוצא, רמת השכלה, נגעים בחומר הלבן, אוטמים שזוהו בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, יחס מותניים/ירך, נוכחות או העדר Apolipoprotein E4 ופעילות גופנית.

לאחר תקנון לגורמים אלו,  החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים שצרכו דגים אפויים או צלויים נפח המוח באזור ההיפוקמפוס והאונות הפרונטאליות היה גדול יותר, הם מסבירים כי אזורים אלו חשובים לזיכרון ותפקוד קוגניטיבי, הנפגעים לעיתים קרובות בחולים עם מחלת אלצהיימר.

באופן ספציפי, נמצא קשר חיובי בין צריכת דגים לפחות פעם בשבוע ובין נפח החומר האפור באזורי ה-Hippocampus, Precuneus, Posterior Cingulate ו-Orbital Frontal Cortex. עליה בנפח המוח באזורים אלו לוותה בירידה של פי חמש בסיכון להתדרדרות קוגניטיבית לאחר חמש שנים (p=0.02).

לא נמצא קשר מובהק סטטיסטית בין צריכת דגים אפויים ובין מבנה המוח או התדרדרות קוגניטיבית.

החוקרים מסכמים כי על רופאים להסביר למטופליהם כי צריכת דגים אפויים או צלויים על-בסיס שבועי, עשויה לשפר את המצב הבריאותי ולהפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר.

מתוך הכנס השנתי ה-97 מטעם ה-Radiological Society of North America

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה