סטודנטים

ההנחיות חדשות לבדיקות סקר לסרטן ריאות מבוססות על ראיות מוצקות

בהנחיות החדשות מטעם ה-NCCN (National Comprehensive Cancer Network) ישנה המלצה חזקה לערוך בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת במינון-נמוך (LDCT או Low-Dose Computed Tomography) לנבדקים נבחרים בסיכון גבוה למחלה. בקבוצת המעשנים הכבדים , בגילאי 55-74 שנים, מומלץ לערוך את הבדיקה כל שנה. מדובר בהמלצה בקטגוריה 1, המבוססת על מחקרים אקראיים ומבוקרים.

בנבדקים בסיכון גבוה, המלצה זו הינה החזקה ביותר האפשרית, מאחר שמבוססת על מחקר קליני, אקראי, גדול.

אוכלוסיית הנבדקים בסיכון גבוה מוגדרת כאלו בגילאי 55-74 שנים, עם היסטוריה של 30 שנות חפיסה ומעלה (כלומר, עישון של חפיסה אחת ביום במשך 30 שנים), גם אם הפסיקו לעשן במהלך 15 השנים האחרונות.

מדובר באותה הגדרה ששימשה במחקר NLST (National Lung Screening Trial) שהופסק מוקדם בעקבות הוכחה לתועלת משמעותית מבחינת שיעורי התמותה הספציפיים לסרטן ריאות. מניתוח ביניים של התוצאות עלה כי בדיקות סקר של מעשנים כבדים, באמצעות LDCT, מפחיתות משמעותית את שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות, בהשוואה לבדיקות סקר המבוססות על צילומי חזה. בקבוצת LDCT הירידה בשיעורי התמותה הספציפיים לסרטן ריאות עמדה על 20%, ונרשמה ירידה של 7% בשיעורי התמותה מכל-סיבה. מדובר במחקר אקראי גדול, המספק את רמת העדויות המשמעותית ביותר שניתן להשיג.

לטענת המומחים, התקבלה תשובה לשאלה אם יש לערוך בדיקות CT למטופלים בסיכון גבוה לסרטן ריאות, והתשובה היא כאמור, חיובית. כמובן, ניתן לערוך מחקרים נוספים במטרה לזהות את התזמון האופטימאלי, קריטריונים למעקב ופרטים רבים אחרים, אך הסוגיה המרכזית הנוגעת לתמותה עקב סרטן ריאות, זכתה למענה.

ההנחיות ממליצות על בדיקת LDCT לקבוצה נוספת ל נבדקים בסיכון-גבוה מעשנים כבדים עם היסטוריה מעט קלה יותר (20 שנות חפיסה ומעלה), אך עם גורם סיכון נוסף, דוגמת היסטוריה של מחלה ממארת, היסטוריה של מחלת ריאות, סיפור משפחתי של סרטן ריאות, חשיפה לרדון וחשיפה תעסוקתית. מדובר בהמלצה בקטגוריה 2B. היא מבוססת על עדויות ברמה נמוכה יותר וקונצנזוס מטעם ה-NCCN, אך לא מדובר בהסכמה אחידה, כך שישנה מחלוקת מסוימת בנוגע להמלצה זו.

לציין, בכנס השנתי העשירי מטעם ה-American Association for Cancer Research International Conference Frontiers in Cancer Prevention Research, מומחים הצהירו כי בדיקות סקר לסרטן ריאות עדיין אינן מוכנות לשימוש. ישנם מספר נושאים לא-פתורים בנוגע לבדיקות CT כבדיקות סקירה לסרטן ריאות, כולל הגדרה של האוכלוסיות בסיכון, מאזן עלות-תועלת, פרוטוקולי הבדיקה, מרווחי בדיקה ועוד.

בתגובה טענו התומכים בבדיקות הסקר כי ישנן הרבה הסתייגויות לבדיקות הסקירה, שהסיבה להן אינה ברורה. ייתכן וחלק מעניין נובע מכך שעדויות מוקדמות שתמכו בהתערבויות אלו נשענו על מחקרים לא-אקראיים, דוגמת מחקר I-ELCAP. עם זאת, לאור התוצאות הברורות ממחקר NLST, להערכתם נסתם הגולל על השאלה והמחלוקת בנושא והם מאמינים כי הגיעה העת לבדיקות סקר לסרטן ריאות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה