סטודנטים

מחשבון סיכון לניבוי כשל נשימתי לאחר ניתוח (Chest)

כלי חדש עשוי לסייע בהערכת הסיכון לכשל נשימתי לאחר-ניתוח, המוגדר כצורך בהנשמה מכאנית למשך למעלה מ-48 שעות לאחר הניתוח, או אינטובציה לא-מתוכננת בתוך 30 ימים מהניתוח. מחשבון זה עשוי לסייע בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לניתוח והסכמה מדעת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות כשל נשימתי לאחר-ניתוח נעה סביב 3%, עם למעלה מ-25% תמותה בתוך שלושים ימים. עד 40% מהסיבוכים לאחר ניתוחי בטן וניתוחי כלי דם הם סיבוכים נשימתיים.

החוקרים אספו נתונים מתכנית American College of Surgeons’ National Surgical Quality Improvement Program , המייצגת למעלה מ-180 בתי חולים.

אחיות חדר-ניתוח הכניסו את הנתונים ולא כללו אינטובציה לאחר שהחולה הסיר את הצינור או צורך בניתוח חוזר. החוקרים התבססו על נתונים משנת 2007 (כמות של 211,410 חולים) במטרה לזהות גורמי סיכון לתת תוקף לממצאים כנגד נתונים משנת 2008 (כמות של 257,385 חולים). הנתונים משתי השנים עלו בקנה אחד עם שיעורי הכשל הנשימתי לאחר-ניתוח שתועדו באוכלוסיית המחקר הנוכחי ובמחקרים קודמים; כלומר, 25.62% מהחולים עם כשל נשימתי לאחר-ניתוח מתו בתוך שלושים ימים, כאשר השיעור היה גבוה יותר משמעותית בהשוואה לשיעור החולים ללא כשל נשימתי שמתו בתוך 30 ימים מהניתוח (0.98%, p<0.001 ).

בעקבות ניתוח ממצאי המחקר זיהו החוקרים חמישה גורמים המנבאים כשל נשימתי לאחר ניתוח, בהם סוג הניתוח, מקרים דחופים, מצב תפקודי , אלח-דם לפני הניתוח ומדד ASA (American Society for Anesthesiologists ר”ת של) גבוה יותר.

הניתוחים המסוכנים ביותר היו ניתוחי מוח, אבי עורקים ואזורי מעיים/כבד-לבלב-מרה.

מחשבון הסיכון הינו גיליון עבודה אינטראקטיבי. כאשר מזינים את הקלט הנדרש למחשבון למטופל נתון, מתקבלת הערכה של הסיכון לכשל נשימתי לאחר-ניתוח. החוקרים טוענים כי המחשבון מדויק יותר ממערכת ניקוד, ומתאים לשימוש במכשירי כף-יד.

מגבלות המחקר כוללות את העובדה שמדובר במחקר רטרוספקטיבי, העדר תקנון למחלות רקע מסוימות (דוגמת דום נשימה חסימתי בשינה ותרומבואמבוליזם ורידי), והעדר בדיקות תפקודי נשימה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקשר בין כשל נשימתי לאחר-ניתוח ובין תמותה שם דגש על חשיבות הערכת הסיכון לפני הניתוח. מחשבון הסיכון הינו צעד המסייע בכיוון זה.

Chest. 2011;140:1207-1215

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה