סטודנטים

גורמים המשפיעים על הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית (BJOG)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BJOG עולה כי גיל ומדד מסת גוף (BMI, או Body Mass Index) הינם גורמים חשובים בהערכת הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית (GDM או Gestational Diabetes Mellitus). גורמים אלו חשובים במיוחד בנשים אפריקאיות ובנשים מדרום אסיה.

לדברי החוקרים, ישנה חשיבות רבה לאבחנה מוקדמת, המאפשרת מתן טיפול יעיל לסוכרת הריונית. גורמי סיכון ידועים כוללים BMI, גיל אם מתקדם, סוכרת הריונית קודמת או היסטוריה של לידת תינוק גדול , היסטוריה משפחתית של סוכרת וגזע.

למרות הכרת גורמי הסיכון הללו, מחקרים מעטים בחנו את ההשפעה של האינטראקציה על הסיכון לסוכרת הריונית. לאור זאת, החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי להערכת הקשר בין סוכרת הריונית ובין גיל האם, ערכי BMI וגזע, וכן להערכת האינטראקציה בין גורמים אלו.

במסגרת המחקר נערכה השוואה בין 1688 נשים שפיתחו סוכרת הריונית בין השנים 1988-2000 ובין למעלה מ-170,000 נשים שלא פיתחו סוכרת הריונית. כל הנשים פנו לאחת מחמש יחידות לטיפול האם ברחבי לונדון, ולא ילדו בעבר.

החוקרים עקבו אחר ערכי BMI של הנשים בביקור הקדם-לידתי הראשון והאישה דיווחה על הגיל והמוצא שלה.

החוקרים זיהו קשר בין גיל אימהי מתקדם ובין הסיכון לסוכרת הריונית (p<0.001) ובין עליה בערכי BMI והסיכון לסוכרת הריונית (p<0.001), אך ההשפעה הייתה שונה מאוד בין נשים מגזע שונה.

במטרה לחשב את יחס הסיכויים להתפתחות סוכרת הריונית, קבוצת ההשוואה הבסיסית הייתה נשים אירופאיות לבנות בגילאי 20-24 שנים. בנשים אירופאיות לבנות בגילאי 30-34 הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית היה כפול, ובאלו בגיל 40 ומעלה חלה עליה של פי ארבע בסיכון (p<0.001).

עליה בגיל לוותה בעליה חדה הרבה יותר בסיכון בנשים אפריקאיות שחורות. באלו בגילאי 25-29 שנים יחס הסיכויים היה 3.40, לעומת יחס סיכויים של 13.67 באלו בגילאי 35-39 שנים, ויחס סיכויים של 59.20 באלו בגלאי 40 ומעלה, מקביל לעליה של פי 60 בסיכון להתפתחות סוכרת הריונית (p<0.001).

בהשוואה לנשים אירופאיות לבנות עם ערכי BMI תקינים, בנשים אפריקאיות שחורות ובנשים מדרום אסיה הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית היה גבוה יותר, ללא תלות בערכי BMI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גיל אימהי מתקדם וערכי BMI הינם גורמי סיכון חשובים יותר לסוכרת הריונית בקרב נשים מדרום אסיה ובנשים אפריקאיות שחורות, בהשוואה לנשים אירופאיות לבנות . השפעת האינטראקציה בין גיל האם וערכי BMI עם מוצא האם על הסיכון לסוכרת הריונית, מדגישה את חשיבות ההקפדה על תזונה נכונה והקפדה על משקל הגוף.

BJOG. Published online November 2, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה