סטודנטים

עדיפות לטיפול משולב בחולים עם סרטן ערמונית מתקדם-מקומית (Lancet)

ממחקר חדש שפורסם ב-Lancet עולה כי שילוב טיפול קרינתי עם ADT (Androgen Deprivation Therapy) הביא לשיפור שיעורי ההישרדות הכוללים של גברים עם סרטן ערמונית מתקדם-מקומית בסיכון-גבוה, בהשוואה לטיפול ADT בלבד.

הממצאים מבוססים על מחקר אקראי שכלל 1205 גברים. לדברי החוקרים, עד 45% מהחולים עם סרטן ערמונית מתקדם-מקומית בסיכון-גבוה מטופלים ב-ADT בלבד. בעבר, רופאים רבים סברו כי חולים אלו אינם ניתנים לריפוי ומומלץ טיפול ADT בלבד.

מהמחקר עולה כי הוספת טיפול קרינתי ל-ADT הביאה לשיפור מובהק בהישרדות החולים. לאחר שבע שנים, 74% מבין 603 הגברים שטופלו בשילוב ADT עם הקרנות חיצוניות שרדו, זאת בהשוואה ל-66% מבין 602 הגברים שטופלו ב-ADT בלבד (p=0.033).

הטיפול המשולב הביא גם לירידה בסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית. שיעורי התמותה הספציפיים למחלה במהלך שבע שנים עמדו על 9% מהמטופלים ב-ADT עם הקרנות, בהשוואה ל-19% מהחולים תחת טיפול ADT בלבד (p=0.001).

יתרה מזאת, שיעורי התקדמות המחלה לאחר טיפול משולב היו נמוכים יותר. 346 חולים אובחנו עם התקדמות של המחלה, מהם 251 מטופלים בגישת ADT בלבד ו-95 מהמטופלים בשילוב ADT עם הקרנות.

כל הגברים במחקר אובחנו עם אדנוקרצינומה של הערמונית בשלב T3/T4 או T2 עם ערכי PSA מעל 40 מיקרוגרם לליטר, או בשלב T2 עם ערכי PSA מעל 20 מיקרוגרם לליטר ומדד גליסון של 8 ומעלה. הם חולקו באקראי, בין השנים 1995-2005, לטיפול ב-ADT, עם או בלי טיפול קרינתי.

הטיפול הקרינתי כלל 65-69 Gy לערמונית, שהיה המינון הסטנדרטי כאשר המחקר החל בשנות התשעים של המאה הקודמת, עם או בלי הקרנה לשלפוחית הזרע. במידת הצורך, ניתנה הקרנה של 45 Gy לקשריות האגן.

החוקרים מדווחים כי תוצאות הרעילות ואיכות החיים הבריאותית הצביעו על השפעה קלה של הקרנות על רעילות גסטרואינטסינאלית מאוחרת: שלושה חולים בקבוצת ADT ושני חולים בקבוצת הטיפול המשולב פיתחו דימום רקטאלי בדרגה 3 ומעלה; ארבעה חולים בקבוצת ADT (0.7%) ושמונה חולים (1.3%) בקבוצת הטיפול המשולב פיתחו שלשולים בדרגה 3 ומעלה; 14 חולים (2.3%) בכל קבוצה פיתחו רעילות אורינרית בדרגה 3 ומעלה.

מהמחקר עולה כי לטיפול הקרינתי השפעה ניכרת, אם כי עדיין אין מחקרים המוכיחים כי טיפול קרינתי לבדו מביא לשיפור שיעורי ההישרדות. לא כל הגברים עם מחלה מתקדמת מקומית מועמדים לטיפול קרינתי. הכלל הנפוץ הוא שגברים עם תוחלת חיים של 5-10 שנים יקבלו שילוב של טיפול הורמונאלי וקרינתי. עם את, בגברים מבוגרים יותר עם תוחלת חיים צפויה קצרה יותר, ובגברים עם מחלות רקע משמעותיות, בעיקר מחלות לב וכלי דם, יש להימנע מטיפול קרינתי.

החוקרים ממליצים לדון ביתרונות של הטיפול המשולב הנ”ל עם כל החולים עם סרטן ערמונית מתקדם-מקומית.

Lancet. Published online November 3, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה