סטודנטים

רופאים רבים אינם עורכים בדיקות סקר לצריכת אלכוהול מופרזת בצעירים (J Gen Intern Med)

ממחקר חדש עולה כי רופאים רבים אינם שואלים מבוגרים-צעירים אודות צריכת אלכוהול מופרזת, למרות שהקווים המנחים ממליצים על בדיקות סקר אוניברסאליות.

מסקר שככלל כ-4,000 מבוגרים צעירים עולה כי רק 14% מכלל המשתתפים שצרכו בקביעות אלכוהול בכמות העולה על הסף נשאלו וקיבלו ייעוץ בנוגע לדפוסי צריכת אלכוהול בזמן ביקור אצל הרופא המטפל במהלך השנה האחרונה.

למרות שבאוכלוסיית הצעירים בגילאי 18-25 שנים השכיחות הגבוהה ביותר של צריכת אלכוהול מעבר לסף, אלו בדיוק המטופלים שרופאים אינם נוהגים לשאול אודות הרגלי צריכת אלכוהול.

לדברי החוקרים, יש עדויות משמעותיות התומכות בתועלת של בדיקות סקר לצריכה לא-בריאה של אלכוהול במבוגרים. ההנחיות ממליצות על בדיקות סקירה וייעוץ רפואי, העשויים לסייע במאבק כנגד גורם נפוץ זה לתחלואה ותמותה.

צריכת אלכוהול מופרזת כוללת שתיית למעלה מ-4 משקאות ביום ולמעלה מ-14 משקאות בשבוע בגברים, ולמעלה מ-3 משקאות ביום ומעל 7 משקאות בשבוע בנשים. החוקרים מוסיפים כי באלו השותים מעבר לכמות זו חלה עליה חדה בסיכון לתחלואה ותאונות.

המחקר כלל כ-3,400 מבוגרים שנהגו לשתות בהווה או בעבר, בין הגילאים 18-39 שנים (51% גברים). כל המשתתפים לקחו חלק בשאלון ארצי שנערך בשנת 2006. הסקר כלל מידע דמוגרפי, ביקורים קודמים אצל הרופא המטפל ודפוסי צריכת אלכוהול.

מהתוצאות עולה כי 47% מכלל המשתתפים עלו על סף צריכת אלכוהול יומי או שבועי ו-13% עלו על הסף היומי והשבועי.

בקרב משתתפים בגילאי 18-25 שנים נרשמה שכיחות גבוהה יותר משמעותית לצריכת אלכוהול מופרזת, בהשוואה לאלו בגילאי 26 ומעלה (68% לעומת 56%, p<0.001).

מבין כלל המשתתפים, 66.8% פנו לרופא בשנה האחרונה. מבין אלו, הצגת שאלות בנוגע לדפוסי צריכת אלכוהול הייתה הרבה פחות נפוצה באוכלוסיית המשתתפים בגילאי 18-25 שנים, בהשוואה למשתתפים מבוגרים יותר (34% לעומת 54%, p<0.001).

שיעור זה היה נמוך עוד יותר בקרב משתתפים צעירים יותר, כאשר רק 26% מאלו בגילאי 18-20 נשאלו אודות הרגלי צריכת אלכוהול.

לאור הממצאים אין ספק כי יש להשקיע מאמצים ולסייע לרופאים לערוך בדיקות סקר לצריכת אלכוהול, עם התערבות קצרה כחלק שגרתי מהטיפול בחולים בארצות הברית.

J Gen Intern Med. Published online September 21, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה