סטודנטים

גורמים המשפיעים על התפקוד בעבודה בחולים עם כאב גב תחתון כרוני (J Am Board Fam Med)

במסגרת מחקר חדש שפורסם ב- The Journal of the American Board of Family Medicine ביקשו חוקרים לזהות גורמים המשפיעים על התפקוד בעבודה של חולים עם כאב גב תחתון כרוני, ומצאו חשיבות רבה למדדי הערכת התפקוד הגופני, מדדי כאב והחמרות בכאב ונוכחות תסמיני דיכאון.

לדברי החוקרים, כאב גב תחתון כרוני הינה הפרעה מגבילה ויקרה, המהווה גורם נפוץ לפניה לרופא המשפחה. במחקר הנוכחי מטרתם הייתה לתאר חולים עם כאב גב תחתון כרוני הפונים לרופא המשפחה ולבחון את הגורמים המפריעים להם לשוב לעבודתם.

מדגם המחקר כלל 360 חולים לא-מאושפזים, עם כאב גב תחתון כרוני במשך למעלה משלושה חודשים מעשר מרפאות באזור טקסס. היעד העיקרי של המחקר היה הערכת ההשפעה של כאב על העבודה.

מרבית המשתתפים במחקר היו נשים (72%), בעלי עודף משקל או השמנת-יתר, עם כאב שנמשך מספר שנים. בדיקות סקר לדיכאון היו חיוביות במרבית המשתתפים (83%). מרבית המשתתפים נטלו בשלב מסוים אופיואידים להקלה על הכאב (59%).

מניתוח סטטיסטי עולה כי הגורם המנבא הבולט ביותר להשפעה על העבודה היה מדד התפקוד הגופני בסולם SF-36. גורמים אחרים שתרמו להשפעה על התפקוד בעבודה כללו את מדד הכאב היומי הממוצע, תדירות החמרות בכאב, השפעה החמרות בכאב ונוכחות תסמיני דיכאון. גיל, מין, מוצא/גזע, משך זמן כאב גב תחתון כרוני, מחלות-רקע אחרות (כולל אבחנת דיכאון), מצב המוגבלות, נטילת אופיואידים, היסטוריה של אלימות בין בני זוג, תמיכה חברתית, ופרוצדורות קודמות לא נמצאו גורמים מנבאים.

החוקרים כותבים כי יש לערוך מחקרים נוספים במטרה להעריך את היעילות של התערבויות בחולים עם כאב גב תחתון כרוני, להערכת תסמיני דיכאון ואת היקף וההשפעה של החמרות בכאב. מרבית החולים עם כאב גב תחתון כרוני נוטלים אופיואידים להקלה על הכאב. בדיקות סקר וטיפול בדיכאון עשויים לסייע לחלק מהחולים הללו, אם כי חסרות עדויות בנושא.

J Am Board Fam Med. 2011;24(5):503-510

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה