סטודנטים

האם תוספי וויטמין E מעלים את הסיכון לסרטן ערמונית? (JAMA)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American Medical Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהם עולה כי תוספי וויטמין E אינם מספקים הגנה מפני התפתחות סרטן ערמונית, ולמעשה, אף עשויים להביא לעליה בסיכון לממאירות.

מהדיווח הראשוני אודות מחקר SELECT (Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial) עלה כי תוספי סלניום ותוספי וויטמין E לא הפחיתו את הסיכון לסרטן ערמונית. עם זאת, מניתוח מעודכן של הנתונים עולה כי תוספי וויטמין E עשויים להגדיל משמעותית את הסיכון לסרטן ערמונית.

מחקר SELECT נועד לבחון אם תוספי סלניום וויטמין E עשויים להפחית את הסיכון לסרטן ערמונית. ההשערה עלתה ממחקרים קדם-קליניים ואפידמיולוגיים שרמזו כי תתכן תועלת מסוימת. עם זאת, השימוש בשני התוספים נעצר באוקטובר 2008 בשל רושם להעדר תועלת וסיכון לנזקים.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-35,000 גברים בריאים מ-427 מרכזי מחקר בארצות הברית, קנדה ופורטו-ריקו, שחולקו באקראי בין השנים 2001-2004. רמות PSA עמדו על 4.0 ננוגרם למ”ל ומטה, בדיקה רקטאלית לא הדגימה חשד לסרטן ערמונית וכל המשתתפים היו בגילאי 50 ומעלה (גברים שחורים) או 55 שנים ומעלה (כל היתר).

המשתתפים חולקו לארבע קבוצות טיפול: סלניום במינון 200 מיקרוגרם ליום (כ-8,700 משתתפים), וויטמין E במינון 400IU ליום (כ-8,700 משתתפים), נטילת שני התוספים (כ-8,700 משתתפים), או נטילת פלסבו (כ-8,700 משתתפים).

לאחר 5.6 שנות מעקב, תועדו 473 מקרים של סרטן ערמונית בקבוצת הטיפול בוויטמין E (יחס סיכון של 1.13); 432 מקרים בקבוצת הטיפול בסלניום (יחס סיכון של 1.04), 437 מקרי תמותה בקבוצת הטיפול המשולב (יחס סיכון של 1.05) ו-416 מקרים בקבוצת הפלסבו (יחס סיכון של 1.0).

הסקירה הנוכחית מציגה את הנתונים הסופיים ממרכזי המחקר עד 5 ביולי, 2011, וכללה מעקב של 54,000 שנות-מטופל נוספות ו-521 מקרים נוספים של סרטן ערמונית 113 בקבוצת הפלסבו, 147 בקבוצת וויטמין E, 143 בקבוצת סלניום ו-118 בקבוצת הטיפול המשולב.

מהממצאים עולה כי שיעורי אבחנת סרטן ערמונית היו גבוהים יותר בכל הקבוצות שקיבלו טיפול פעיל, בהשוואה לקבוצת הפלסבו, אך רק בקבוצת הטיפול בתוספי וויטמין E הודגמה מובהקת סטטיסטית (יחס סיכון של 1.17, p=0.008).

ועידת ה-Data and Safety Monitoring Committee החליטה על הפסקת השימוש בתוספים בלבד ולא על הפסקת המחקר. החוקרים תכננו לעקוב אחר המשתתפים במחקר למשך שלוש שנים נוספות, במטרה לקבוע נזק או תועלת לטיפול.

בקרב גברים שנטלו את המינון הנפוץ (400 IU/day) נרשמה עליה מובהקת של 17% בסיכון לסרטן ערמונית, בהשוואה לגברים שנטלו פלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר חציון מעקב של 5.6 שנים, מתן תוספי סלניום ו/או וויטמין E לא מנעה סרטן ערמונית במדגם שכלל גברים בריאים יחסית. הם זיהו עליה לא-מובהקת סטטיסטית בסיכון לסרטן ערמונית בגברים שנטלו וויטמין E בלבד (p=0.06) ועליה לא מובהקת סטטיסטית בסיכון לסוכרת מסוג 2 בגברים שנטלו סלניום בלבד (p=0.16).

החוקרים הופתעו מהממצאים מאחר שכיום אין הסבר ביולוגי להשפעה של תוספי וויטמין E על הסיכון לסרטן ערמונית. למרות התוצאות השליליות, הממצאים מספקים הזדמנות ייחודית ללמוד עוד אודות סרטן הערמונית, עם דגימות דם ורקמות מ-3,500 גברים שלקחו חלק במחקר.

JAMA. 2011;306:1549-1556

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • טיפול ב-Durvalumab משפר הישרדות חולים עם סרטן שלפוחית שתן החודר לשריר (מתוך הודעת חברת אסטרה-זנקה)

    טיפול ב-Durvalumab משפר הישרדות חולים עם סרטן שלפוחית שתן החודר לשריר (מתוך הודעת חברת אסטרה-זנקה)

    השילוב של Durvalumab (אימפינזי) עם כימותרפיה הוביל לשיפור התוצאות לעומת טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי בלבד בחולים עם סרטן שלפוחית שתן החודר לשריר, כך עולה מתוצאות מחקר NIAGARA, כפי שפורסם ע”י חברת התרופות. המומחים מסבירים כי Durvalumab הינו נוגדן חד-שבטי הנקשר ל-PD-L1. התכשיר מאושר לשימוש בארצות הברית למספר התוויות אונקולוגיות, כולל טיפול בחלק מהחולים עם סרטן ריאות, […]

  • מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    צריכת אלכוהול בהיקף של מעל 12 גרם ביום מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension. הממצאים מצביעים על קשר ליניארי בין היקף צריכת אלכוהול ובין הסיכון לית לחץ דם, כאשר חוזק הקשר היה שונה בין גברים ונשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת אלכוהול נקשרה עם […]

  • מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    צריכת מזון אולטרה-מעובד ומזון מלווה בסיכון מוגבר להופעת עצירות ואילו צריכת מזון מעובד מינימאלית מלווה בסיכון נמוך יותר לעצירות, כאשר ההשפעה של עיבוד המזון אינה תלויה באיכות הרכב התזונה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכה מוגזמת של מזון אולטרה-מעובד נקשה עם הפרעה בתנועתיות המעי. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה