סטודנטים

המלצות כנגד בדיקות סקר שגרתיות להערכת רמות PSA בארצות הברית (Annals of Internal Medicine)

ה-US Preventive Services Task Force פרסם המלצה לפיה בארה”ב אין עוד מקום לערוך בדיקות סקר שגרתיות לסרטן ערמונית, על-בסיס רמות PSA (Prostate Specific Antigen), כאשר כיום הבדיקה נפוצה יותר במדינה זו מאחרות ברחבי העולם. כתוצאה מכך, סרטן ערמונית הינו הגידול הממאיר הנפוץ ביותר בגברים אמריקאים. ההמלצה פורסמה במהדורת 11 באוקטובר של כתב העת Annals of Internal Medicine.

ה-USPSTF כבר המליץ כנגד בדיקות סקר שגרתיות ל-PSA בגברים מעל גיל 75 שנים. כעת, ההמלצה החדשה מרחיבה את האמור לכל הגברים, ויוצאת כנגד בדיקות סקר שגרתיות בגברים מתחת לגיל 75 שנים.

ההמלצה מבוססת על סקירה של חמישה מחקרים אקראיים להערכת בדיקות סקר ושלושה מחקרים ו-23 מחקרי עוקבה של טיפולים. הסקירה כללה שני מחקרים גדולים להערכת בדיקות סקר של רמות PSA, שדיווחו על תוצאות סותרות. המחקר מאירופה הדגים ירידה בתמותה לאחר תשע שנות סקירה, אך המחקר האמריקאי לא מצא כל ירידה בתמותה לאחר עשר שנות סקירה.

מהסקירה עולה עוד כי הטיפול כנגד סרטן ערמונית, דוגמת כריתת הערמונית וטיפול קרינתי, מלווה בסיכון לבעיות דוגמת הפרעות בתפקודי זקפה, אי-נקיטת שתן והפרעות בתפקוד מערכת העיכול.

אנשי ה-USPTSF מסכמים וכתבים כי לאחר כעשר שנים, תוצאות בדיקות סקר המבוססות על רמות PSA הובילו לירידה קטנה, אם בכלל, בתמותה על-רקע סרטן ערמונית, ואלו כרוכות בסיבוכים הנוגעים להערכה וטיפולים נוספים, שחלקם עשויים להיות מיותרים.

ההמלצה החדשה צפויה לעורר מחלוקת רבה בנושא, וכבר תועדו תגובות כועסות לעדכון האחרון בנושא. לדברי המתנגדים, החלטה הקובעת כי לא ניתן להסתמך על בדיקת PSA חורצת את גורלם של עשרות אלפי גברים.

Annals of Internal Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה