סטודנטים

ההשפעות של מלח ופעילות גופנית על התפקוד הקוגניטיבי (Neurobiol Aging)

הפחתת צריכת מלח עשויה לסייע בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי בקשישים, בעיקר בקרב אלו שאינם פעילים גופנית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Neurobiology of Aging.

במחקר שכלל למעלה מ-1,200 מבוגרים עם תפקוד קוגניטיבי תקין בתחילתו, מצאו החוקרים כי צריכה גבוהה של נתרן, בשילוב עם פעילות גופנית מעטה לווה בהתדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי הכולל במהלך שלוש שנים.

מדגם המחקר כלל 1,262 מבוגרים בגילאי 67-84 שנים בתחילת המחקר, עם תפקוד קוגניטיבי תקין, שהתגוררו באופן עצמאי. שאלוני תזונה שימשו להערכת הצריכה האנרגטית ומוצרי מזון, כולל צריכת נתרן יומית. מבחן Modified Mini-Mental State Examination (3MS) ניתן כל שנה, ומדד Physical Activity Scale for the Elderly שימש להערכת הפעילות הגופנית.

420 משתתפים סווגו לשליש צריכת נתרן נמוכה (חציון, 1781 מ”ג ביום), 421 לשליש האמצעי (חציון, 2648 מ”ג ליום) ויתר 421 המשתתפים לשליש העליון של צריכת נתרן (חציון, 3919 מ”ג ליום).

לאחר תקנון לגיל, מין, השכלה, היקף מותניים, סוכרת ודיאטה כוללת, נמצא קשר בין צריכת נתרן ובין השינוי הקוגניטיבי עם הזמן באלו עם פעילות גופנית מעטה.

בקבוצת המשתתפים עם פעילות גופנית מעטה, באלו עם צריכת נתרן נמוכה התוצאות היו טובות יותר במשך הזמן, בהשוואה לאלו בשליש האמצעי והעליון מבחינת צריכת נתרן. הירידה הממוצעת במבחני 3MS בקרב משתתפים בשליש התחתון, האמצעי והעליון של צריכת נתרן, עמדה על 0.57, 2.07 ו-1.72, בהתאמה.

הממצאים נותרו ללא שינוי לאחר תקנון נוסף לצריכה האנרגטית, סידן, כולסטרול ורמות שומנים בדם, ומדד Canadian Healthy Eating Index Score.

החוקרים לא הצליחו להדגים קשר בין צריכת נתרן ובין התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים פעלים מאוד גופנית. כמו כן, לא נמצא קשר משמעותי בין צריכת נתרן ובין תפקוד קוגניטיבי בתחילת המחקר בקבוצת המשתתפים עם פעילות גופנית רבה או באלו עם פעילות גופנית מעטה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה קשר בין העדר פעילות גופנית וצריכת מלח ובין ההתדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי במבוגרים. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים, במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים האחראיים לקשר בין צריכת נתרן ובין תפקוד קוגניטיבי.

Neurobiol Aging 2011. Published online August 19, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה