סטודנטים

מקומו של מעקב פעיל אחר חולים עם סרטן ערמונית (J Clin Onco)

מאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology דן בקונצנזוס המתפתח כיום ותומך במעקב פעיל אחר חולים עם סרטן ערמונית. באותה עת, מציין כותב המאמר, מעקב פעיל הינה גישת טיפול לא-נפוצה.

במאמרם Progress and Promise של מעקב פעיל, מומחים זיהו שני אתגרים עיקריים לגישת המעקב הפעיל, הנוגעים להגדרת התאמה (אילו חולים מתאימים לגישת מעקב פעיל) וזיהוי התקדמות (מתי יש לעבור לגישת טיפול פעיל).

במאמר מציינים הכותבים מספר גורמים חשובים נוספים. עבור חלק מהגברים, למרות מאמצי הדרכה מצד הרופאים, הדיון בנוגע למעקב מסתיים במילה סרטן וקיימת הטיה תרבותית לטובת טיפול אגרסיבי.

הכותבים מסבירים כי אורולוגים רבים חונכו כי במקרים של גידולים ממאירים יש להסירם. לכן, מעקב פעיל אינו קונספט שקל להם לקבל. השאלה היא אם מקפידים על עקרונות מעקב פעיל או לאו. ישנה סבירות נמוכה מאוד שממאירות שמיועדת להגיע לשלב ריפוי, לא תגיע לשלב זה עם מעקב פעיל.

עם זאת, מדובר בחשש מרכזי, לאחר שידוע כי מדובר בגידול ממאיר, יש לנהוג בזהירות. במידה והחולה מסכים למעקב פעיל, אך לאחר מכן חסר היענות לביקורי המעקב השגרתיים, ולאחר כמה שנים מאובחן עם סרטן ערמונית גרורתי, אזי קיימת סכנה, בעיקר בתחום המשפטי בארצות הברית וטענת רשלנות רפואית, מאחר שייתכן והיה חלון הזדמנויות למתן טיפול במטרת ריפוי.

מומחים בתחום סבורים כי המאמר כתוב ומנוסח בצורה מאוזנת, ומתייחסים לנקודה עליה שמו כותבי המאמר דגש, הנוגעת להדרכת החולים אודות מעקב פעיל, וטענו כי הדבר דורש זמן רב ואמפתיה, בזמן שמסבירים לחולים כי מרבית הממאירויות של הערמונית גדלות לאט ואינן מביאות למות החולים. לדבריהם, הדרכה הינה נקודת המפתח לקבלת גישת מעקב פעיל ע”י החולים.

המומחים מתייחסים למספר מאמרים שטענו כי יש לעדכן את הקווים המנחים לטיפול בגברים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך. בארצות הברית כיום, אבחנה נוטה להוביל לטיפול, לכן, חלה עליה בשיעור ממאירויות הערמונית המאובחנים עם מאפיינים בסיכון-נמול, אבחנת-יתר מלווה בשיעורים גבוהים של טיפול-יתר.

המומחים צופים עליה בשיעורי אבחנת-יתר וטיפול-יתר צפויים עם ההמלצה החדשה מטעם איגוד האורולוגים האמריקאי להתחיל בבדיקות סקר בגיל 40 במרבית הגברים.

מהעדויות הזמינות כיום עולה כי מעקב פעיל הינו גישה בירה בממאירות ערמונית בסיכון נמוך. הנתונים בנושא מספקים בכדי לקבוע כי למרבית הגברים עם מחלה בסיכון-נמוך, וככל הנראה למרבית החולים עם מחלה בסיכון-בינוני ומחלות רקע משמעותיות, יש להציע לפחות ניסיון של מעקב פעיל.

המועמדים הטובים ביותר למעקב פעיל הינם גברים מבוגרים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך. להערכתם, יש להעניק לסיכון הכרוך בממאירות, מחלות רקע ותוחלת חיים משקל רב יותר מהגיל הכרונולוגי בהחלטה על מתן טיפול.

J Clin Oncol. Published online August 8, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה