סטודנטים

תוספי ויטמינים ומינראלים לשיפור אנמיה בילדים (Cochrane Library)

הוספת אבקה עתירה ויטמינים ומינראלים למזון של ילדים קטנים עשויה לסייע במניעת אנמיה במדינות בהן חלקים גדולים מהאוכלוסייה אינם צורכים כמות מספקת של ברזל, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה מספריית Cochrane Library.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתן חומרי הזנה לתינוקות וילדים קטנים, כולל ברזל, אבץ וויטמין A, הוביל לירידה של 30% בסיכון לאנמיה וירידה של 50% בסיכון לחסר ברזל. באשר להיבטים אחרים של התזונה והתפתחות הילד, עדיין אין די נתונים כדי לקבוע אם לתוספים יש ערך מוסף.

לדברי החוקרים, אנמיה וחסר ברזל הינם ככל הנראה החסר התזונתי הנפוץ ביותר ברחבי העולם, כאשר כמחצית מכל הילדים סובלים מחסר ברזל, אבץ, או וויטמין A, רובם ממדינות עניות. כאשר התינוקות מגיעים לגיל שישה חודשים, מופיע חסר במאגרי הברזל עימם נולדו. ה-WHO ממליץ על הנקה בלבד עד גיל שישה חודשים והמשך הנקה עד שהילדים מגיעים לגיל שנתיים, לכל הפחות. בתקופת המעבר, כאשר ההורים מתחילים לחשוף את הילדים למוצרים חצי-מוצקים, ניתן לשקול הוספת ויטמינים ומינראלים נוספים.

החוקרים מצאו שישה מחקרים שערכו השוואה בין אבקות חומרי תזונה ופלסבו או ללא מתן טיפול נוסף בלמעלה מ-3,000 תינוקות בגילאי 2-23 חודשים. בקרב אלו שקיבלו תוספת וויטמינים ומינראלים למשך מספר חודשים, לרוב על-בסיס יומי, תועדה שכיחות נמוכה יותר של אנמיה וחסר ברזל בתום תקופת ההעשרה.

בשני מחקרים שערכו השוואה בין אבקות חומרי תזונה וטיפות או סירופ ברזל, החוקרים לא מצאו הבדל בשיעורי אנמיה, אך הביעו הסתייגות בשל טיב המחקרים. לדבריהם, אין מספיק נתונים בכדי לקבוע אם תוספי התזונה, כולל ברזל ואבץ, השפיעו על הבריאות הכללית של הילדים אך ממחקרים קודמים עלה כי מינראלים חשובים לגדילה והתפתחות המוח.

החוקרים גם לא יכלו להתייחס לחשש הנוגע למתן מופרז של ברזל לילדים באזורים בהם מלריה נפוצה, כאשר הדבר עשוי להגדיל את הסיכון לזיהום (מאחר שהטפיל זקוק לברזל לגדילה) . מדובר בנושא שנוי במחלוקת. אחת מתופעות הלוואי האפשריות של תוספי ברזל הינה סיכון מוגבר למלריה במקומות מסוימים.

על-בסיס הממצאים הללו, ה-WHO עדכן את ההנחיות בנוגע למתן תוספי תזונה לילדים קטנים, וכעת תומך בהעשרת מוצרי מזון ביתיים באבקות חומרי תזונה לשיפור מאגרי הברזל והפחתת שיעורי אנמיה בתינוקות וילדים בגילאי 6-23 חודשים.

Cochrane Library 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה