סטודנטים

שתיקה שווה זהב בזמן זריקות עיניות (Arch Ophthalmol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Ophthalmology  מדווחים חוקרים כי בזמן הזרקה עינית לטיפול בניוון מקולרי גילי או מחלות אחרות, כדאי להקפיד כי הרופא המטפל לא ישוחח במהלך הפרוצדורה.

החוקרים מצאו כי עם שיחה בת מספר דקות בלבד בזמן טיפול בחולה דמיוני, נפלטו חיידקים שעשויים באופן פוטנציאלי לנחות על העיניים או המחט המשמשת להזרקה ולגרום לזיהומים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחת מכל אלפי הזרקות עקב אובדן ראיה מובילה לזיהום עיני. אך מאחר שחולים נזקקים לזריקות לעיתים תכופות, עד 1 מכל 200 חולים יפתחו בסופו של דבר זיהום. חלק מהזיהומים הללו נובעים מחיידק הסטרפטוקוק, המצוי באופן נפוץ בחלל הפה.

במסגרת המחקר, 15 מתנדבים עמדו לפני כיסא בדיקה עם פלטת לתרבית חיידקים שהונחה במקום בו ראשו של המטופל אמור היה להיות. שם הם קראו תסריט במשך חמש דקות, בסיטואציות שונות כאשר הם עומדים ישירות מול חולה דמיוני, עם או בלי מסיכה, או כאשר פונים הצידה ללא-מסכה. לאחר מכן, הם עמדו בשקט למשך חמש דקות. בהמשך גם נערך היפוך תפקידים כאשר המתנדבים ישבו בכיס הבדיקה עם פלטת חיידקים צמודה למצחם.

כאשר 15 המתנדבים שוחחו בזמן שהשתמשו במסיכה או עמדו בשקט, כמעט ולא צמחו כלל חיידקים בפלטות. אך כאשר לא השתמשו במסיכות פנים, במרבית הפלטות גדלו שבטי חיידקים. וכאשר הם דיברו לעצמם, במחצית מהפלטות גדלו חיידקים.

מכאן עולה כי אעפ”י שזריקות עיניות אינן פרוצדורות מג’וריות ולא מבוצעות בחדרי ניתוח, על החולים והרופאים להתייחס ברצינות לאפשרות לזיהום.

החוקרים מדגישים כי הממצאים החדשים אינם מוכיחים דבר באופן חד-משמעי, אך הם עדיין ממליצים שהרופאים המטפלים יקפידו על שיחה מינימאלית עד לתום הפעולה.

Arch Ophthalmol, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה