סטודנטים

האם רופאי משפחה מתייחסים כיאות לכאבי בטן? (Ann Fam Med)

תלונות אודות כאבי בטן לא-ספציפיים בילדים מובילות לעיתם קרובות לבדיקות נוספות או הפניה מרופא המשפחה, הנוטים לחלק מרשם זה או אחר, למרות העדר הוכחות ליעילותן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Annals of Family Medicine.

כאבי בטן לא-ספציפיים, המוגדרים ככאב חסר בסיס אורגני, להערכת הרופא, הינה תלונה נפוצה העשויה להוביל להיעדרויות מבתי הספר ולהשפיע על תחושת הבריאות של הילד. לעיתים תתכן תחלואה פסיכולוגית או תלונות סומאטיות לא-ספציפיות אחרות, והתסמינים עשויים להיוותר זמן רב. עם זאת, ישנה אמונה כללית לפיה רופאי משפחה מתייחסים לכאבי בטן לא-ספציפיים כאל מצב שפיר וכי יש להרגיע את ההורים והילדים.

במטרה להבין טוב יותר את הנושא, החוקרים התבססו על מאגר נתוני Second Dutch National Survey of General Practice לחישוב ההיארעות ולזהות גורמים הקשורים עם כאבי בטן לא-ספציפיים בילדים המטופלים במרפאות ראשוניות. המחקר התמקד בילדים בגילאי 4-17 שנים.

היארעות כאבי בטן לא-ספציפיים עמדה על 25 ל-1000 שנות-אדם. מבין הילדים עם אבחנה חדשה של כאבי בטן לא-ספציפיים, 92.7% פנו לרופא פעם או פעמיים. מספר גורמים היו קשורים באופן בלתי תלוי עם כאבי בטן לא-ספציפיים: מין נקבה (יחס סיכויים של 1.4), תסמינים סומאטיים לא-ספציפיים שאינם ממקור מערכת העיכול (יחס סיכויים של 1.3) ותכיפות ביקורים גבוהה יותר אצל הרופא (יחס סיכויים של 1.04).

החוקרים קבעו כי בממוצע, רופאי המשפחה מחלקים מרשם לטיפול ב-45.3% מכלל הביקורים הרפואיים; עם זאת, הם חילקו מרשם לטיפול תרופתי ב-21.3% בלבד מהביקורים בהם האבחנה הייתה כאב בטן לא-ספציפי (p<0.001). 3% מהחולים עם אבחנה של כאב בטן לא-ספציפי שהופנו למומחה ו-1% עברו בדיקות נוספות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הפרוגנוזה של כאבי בטן בלתי-ספציפיים במסגרת מרפאות ראשוניות ואת יעילות הטיפול הניתן מצד רופאי משפחה.

Ann Fam Med. 2011;9:337-343

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה