סטודנטים

דרכים למניעת עליה במשקל במהלך החיים (N Engl J Med)

שינויים רבים בהרגלי החיים, דוגמת בחירת סוג האוכל, כמות השינה, צריכת אלכוהול ואף הרגלי צפייה בטלוויזיה, עשויים כולם למנוע או אף לצמצם את העלייה במשקל הגוף הנפוצה במבוגרים, כך עולה מסקירה שכללה למעלה מ-100,000 מבוגרים משלושה מחקרים פרוספקטיביים.

לדוגמא, מהסקירה עולה כי דיאטה עם כמות גדולה יותר של מזונות עתירי-שומן או עתירי-פחמימות מעודדת עליה במשקל לבטח; אך דיאטה עתירה במזונות אחרים מביאה לנסיגה במגמה זו. למעשה, מרבית מוצרי המזון שהיו קשורים בעבר עם עליה במשקל היו עמילן ופחמימות פשוטות; לא זוהה הבדל מובהק עם חלב רזה ודל-שומן בהשוואה לחלב עם שומן מלא, ונמצא קשר שלילי בין אכילת אגוזים ובין עליה במשקל.

לאיכות המזון חשיבות רבה ולא מדובר רק בכמות. דיאטה המלווה בעליה קטנה יותר במשקל הגוף זהה לדיאטה המלווה בשיעור נמוך יותר של סוכרת ומחלות לב.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 50,422 נשים ממחקר NHS (Nurses’ Health Study), 47,898 נשים ממחקר NHS2 ו-22,557 גברים ממחקר HPFS (Health Professionals Follow-up Study).

החוקרים עקבו אחר אורח החיים, משקל וגורמי תזונה ספציפיים במרווחים של ארבע שנים עוקבות, במהלך תקופה כוללת של 12-20 שנים.

מניתוח הנתונים עולה כי חלה עליה במשקל הגוף עם עליה בצריכת תפוחי אדמה (p<0.001), דגנים (p<0.001), בשר מעובד (p<0.001) ובשר לא-מעובד (p<0.001).

צריכה רבה של משקאות ממותקי-סוכר ומיצי פירות 100% הובילה לעליה במשקל הגוף, בעוד שמשקאות קלים דיאטטיים הפחיתו את המשקל.

להגדלת צריכת מוצרי חלב באופן כללי, ללא תלות בשאלה אם מדובר בשומן מלא או דל שומן, הייתה השפעה ניטראלית של משקל הגוף.

צריכה מוגברת של פירות, ירקות, אגוזים, דגנים מלאים ויוגורט הובילה לירידה במשקל הגוף.

החוקרים מדווחים כי העלייה במשקל כל ארבע שנים עלתה משמעותית עם שינויים רבים יותר בהרגלי התזונה, עם קשר מנה-תגובה. העלייה הייתה גבוהה כמעט פי ארבע באלו בחמישון העליון לשינויים בהרגלי התזונה, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון.

דפוס מנה-תגובה תועד גם בשינוי בפעילות הגופנית: ככל שהעלייה בשעות MET (Metabolic Equivalent Task) בשבוע, הייתה גדולה יותר ממרווח אחד למשנהו, כך העלייה במשקל הגוף הייתה קטנה יותר.

מהתוצאות עולה כי הקשר בין משך השינה ועליה ארוכת-טווח במשקל הגוף מתאפיין בעקומה בצורת U. כלומר, העלייה הנמוכה ביותר במשקל הגוף הינה באנשים שישנו 6-8 שעות בלילה, והגבוהה ביותר באלו שישנו פחות משש שעות או למעלה משמונה שעות.

אחד המסרים העיקריים של הסקירה הינו כי התרומות לעליה או ירידה במשקל הגוף עקב שינויי הרגלי חיים או הרגלי תזונה, עשויות לאזן אחת את השנייה באופן מסוים, ולצמצם את העלייה במשקל הגוף או שיצטברו לעליה גדולה יותר במשקל הגוף.

N Engl J Med 2011; 364: 2392-2404

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה