סטודנטים

מה בין הפרעות שינה ובין הפרעות התנהגות? (Sleep Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Sleep Medicine עולה כי ילדים אלימים, אגרסיביים או בעלי הפרעות התנהגות בבית הספר מועדים יותר לישנוניות במהלך היום, ככל הנראה בשל הפרעה בשינה או שינה לא-מספקת.

החוקרים מדווחים כי הפרעות שינה, אך לא בהכרח דום נשימה בשינה, היו נפוצות כפליים בילדים עם הפרעות התנהגות.

מדגם המחקר כלל 341 ילדים (51% בנות, גיל ממוצע של 9 שנים), שהיו בבתי ספר יסודיים בכיתות ב-ה. כ-30% מהילדים חיו מתחת לקו העוני, 58% ענו על הקריטריונים לקבלת סיוע בארוחות צהריים בבית הספר. 63% מהמשתתפים במחקר היו אפריקאים-אמריקאים ו-30% לבנים.

מבין הילדים, 110 (32%) סווגו כבעלי הפרעת התנהגות ע”י ההורה או המורה, על-פי סולם Conner.

בנוסף, 78 ילדים (23%) הציגו תסמינים המעידים על הפרעות נשימה בשינה, כפי שנקבע על-סמך שאלון שינה לילדים. הם היו ישנוניים יותר מילדים ללא נחירות (ממוצע של 0.38 לעומת 0.21 בילדים שאינם נוחרים).

בילדים עם הפרעות התנהגות תועדה שכיחות גבוהה יותר של הפרעות נשימה בשינה, בהשוואה לילדים ללא הפרעות התנהגות (30% לעומת 14%, p<0.001).

עם זאת, כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לעומק, הם מצאו כי נחירות עצמן לא היו קשורות בהפרעות התנהגות, אך דרגת הישנוניות כן הייתה קשורה עם הפרעת התנהגות. לאחר תקנון לגיל, מין, מצב סוציו-אקונומי ונטילת סטימולנטים, החוקרים מצאו קשר בלתי-תלוי בין מדד הישנוניות ובין הפרעות התנהגות (יחס סיכויים של 1.16, p<0.001).

החוקרים מניחים כי ישנוניות עשויות להיות אחראית לחלק ניכר מהתנהגויות אגרסיביות בילדים בבתי ספר ציבוריים. ההמלצה לילדים בבתי ספר יסודיים הינה להקפיד על 10-11 שעות שינה בלילה, אך החוקרים סבורים כי ילדים רבים אינם מגיעים למספרים אלו.

להערכתם, אנו חיים בחברה של 24 שעות. לרוב שני ההורים עובדים, עם לוחות זמנים שונים, וקשה מאוד להבטיח כי הילדים יזכו לכמות השינה המספקת. החברה הפכה לכזו שדוחסת הרבה בכל יום ונראה כי הדבר הראשון עליו מוותרים הינו השינה.

Sleep Med. Published online May 31, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה