סטודנטים

האם ניתוח מעקף קיבה מעלה את הסיכון להתמכרות לאלכוהול? (מתוך כנס Digestive Disease Week)

ממחקר חדש שתוצאותיו הוצגו בכנס ה-Digestive Disease Week עולה כי לאחר ניתוח מעקף קיבה הסיכון להפרעות התמכרות לאלכוהול עולה על הסיכון בשמנים לאחר פרוצדורות רסטריקטיביות. חולים לאחר ניתוח בריאטרי, ללא תלות בסוג הפרוצדורה, מצויים בסיכון מוגבר לאשפוזים בשל תחלואות פסיכיאטריות, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

בחולים לאחר ניתוח בריאטרי נרשמה עליה של פי 2 בסיכון לטיפול באשפוז בהתמכרות באלכוהול, בהשוואה לחולים לאחר פרוצדורות רסטריקטיביות .

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 12,277 חולים שעברו ניתוח לטיפול בהשמנה בשבדיה, בין השנים 1980 ועד 2006, עם 122,770 ביקורות תואמות. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 40 שנים, עם מעקב ממוצע של כ-9 שנים.

בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, בחולים לאחר ניתוח בריאטרי נרשמה שכיחות גבוהה יותר של טיפול כנגד דיכאון (HR = 1.9), ניסיון אובדני (HR = 2.7), הפרעות שימוש בחומרים (HR = 2.7) ואלכוהוליזם (HR = 1.7) לפני הניתוח.

עם זאת, לא תועד סיכון מוגבר לאשפוזים בשל פסיכוזות. העדר הקשר עם פסיכוזות תועד הן בקבוצת החולים לאחר ניתוח מעקף קיבה והן בחולים לאחר פרוצדורות רסטריקטיביות. פרט להפרעה זו, שני סוגי ההתערבויות היו קשורים באשפוזים בשל הפרעות פסיכיאטריות.

בהשוואה למשתתפים לאחר פרוצדורות רסטריקטיביות, בקבוצת המשתתפים לאחר ניתוח מעקף קיבה תועד יחס סיכויים גבוה יותר להפרעות שימוש בחומרים (יחס סיכויים של 3.8), ניסיון אובדני (יחס סיכויים של 4.1), התמכרות לאלכוהול (יחס סיכויים של 4.0) ודיכאון (יחס סיכויים של 2.4). באשר לקבוצת המשתתפים לאחר ניתוח רסטריקטיבי, יחסי הסיכויים הללו עמדו על 1.4, 2.4, 1.2 ו-1.8, בהתאמה.

החוקרים מדגישים כי לפני הניתוח, לא תועד הבדל שיעור הטיפולים באשפוז בשל אלכוהוליזם בין קבוצת המשתתפים לאחר ניתוח מעקף קיבה ובין אלו שעברו פרוצדורות רסטריקטיביות; עם זאת, לאחר הניתוח, בקבוצת המשתתפים לאחר ניתוח מעקף קיבה תועד סיכון גבוה פי 2.3 לאשפוז בשל אלכוהוליזם, בהשוואה לקבוצת המשתתפים לאחר פרוצדורות רסטריקטיביות. בקבוצה זו תועד גם סיכון גבוה פי 2.5 לקבלת טיפול כנגד הפרעות התמכרות אחרות.

לאור הממצאים, החוקרים קוראים להסביר היטב לחולים לאחר ניתוחי מעקף קיבה אודות צריכת אלכוהול. בנוסף, על המטפלים להכיר בסיכון המוגבר להפרעות שימוש באלכוהול לאחר הניתוח.

Digestive Disease Week (DDW) 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה