סטודנטים

אורחות חיים והסיכון למחלת כליות (מתוך כנס ה-National Kidney Foundation)

השילוב של השמנה, עישון, תזונה לקויה והעדר פעילות גופנית עשוי להעלות את הסיכון למחלת כליות בלמעלה מ-300%, זאת ללא-תלות בגיל, מין וגזע, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס ה-National Kidney Foundation.

השאלה שנותרה על הפרק הינה אם שינוי הרגלים שליליים עשוי להביא להפחתת הסיכון. במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתוני מחקר CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults) במהלכו נערך מעקב בן 20 שנים אחר גורמי סיכון קרדיווסקולאריים במבוגרים שחורים ולבנים, בגילאי 18-30 שנים.

משתתפים עם יתר לחץ דם, סוכרת, או מחלת כליות בתחילת המחקר, לא נכללו בסקירה. בסך הכל, 2762 חולים עברו הערכה לאחר 10, 15 ו-20 שנים, למחלת כליות כרונית.

מחלת כליות כרונית הוגדרה בנוכחות מיקרואלבומינוריה קבועה (שהוגדרה כיחס אלבומין/קריאטינין של 25 מ”ג לגרם ומעלה, לאחר תקנון למין וגזע), או eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) של פחות מ-60 mL/min/1.72m2.

לכל משתתף בוצעה הערכה של מדד מסת הגוף, פעילות גופנית והרגלי עישון, וכולם השלימו שאלון תזונתי להערכת צריכת המזון במהלך 28 הימים האחרונים וקביעת מדד DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), השם דגש על צריכה מוגברת של פירות, ירקות, מוצרי חלב דלי-שומן, אגוזים וחיטה מלאה, לצד צריכה מעטה של מלח, משקאות ממותקי-סוכר ובשר אדום ומעובד.

במהלך המחקר, 97 משתתפים פיתחו מיקרואלבומינוריה קבועה, השמנה, מדד DASH ירוד ועישון בהווה היו נפוצים יותר משמעותית בקבוצה זו, בהשוואה לחולים ללא מיקרואלבומינוריה.

לאחר 10 ו-15 שנות מעקב, לאחר תקנון לגיל, מין וגזע, גורמים מנבאים משמעותיים למיקרואלבומינוריה כללו גורמים הפיכים כולל השמנה (יחס סיכון של 2.75, p<0.01) ותזונה לקויה (יחס סיכון של 1.58, P<0.05) וגורמים לא-הפיכים כולל סוכרת (יחס סיכון של 9.43, p<0.001) ויתר לחץ דם (יחס סיכון של 4.07, p<0.001).

כמו כן, זוהתה מגמה שלא הייתה מובהקת סטטיסטית, לפיה עישון ואורח חיים סדנטרי תרמו להתפתחות מחלת כליות כרונית.

למרות שהשמנה ותזונה לקויה היו אחראיים ל-58% מהסיכון, בנבדקים עם 3 או 4 גורמי סיכון חלה עליה של 337% בסיכון למחלת כליות כרונית, בהשוואה לאלו ללא אורחות חיים לא-בריאים.

לאור הממצאים החוקרים קוראים לעודד הקפדה על אורח חיים בריא בטרם התפתחה מחלת כליות, במטרה למנוע מחלת כליות וגם מחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות.

National Kidney Foundation (NKF) 2011 Clinical Meetings

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה