סטודנטים

ציפיות המטופלים לפני ניתוח משפיעות על רמת הפחתת הכאב לאחר ניתוח anterior cervical discectomy (מתוך כנס AANS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-79 של האיגוד האמריקאי של נוירוכירורגים (American Association of Neurological Surgeons 79th Annual Meeting ) עולה כי הציפיות של המטופלים להצלחת ניתוח anterior cervical discectomy להקלה על כאב נמצאו בקורלציה לתוצאות הקליניות. מטופלים אשר ציפו להעדר כאב לאחר הניתוח דווחו על דרגה נמוכה יותר של כאב צוואר ויד לפי visual analogue scale וכן על שביעות רצון גבוהה יותר עם תוצאות הניתוח לעומת מטופלים אשר ציפו לכאב שארי.

במחקר פרוספקטיבי זה השתתפו 79 מטופלים לקראת ניתוח דרגה 1-3 של anterior cervical discectomy and fusion surgery . לפני הניתוח דרגו המטופלים את ציפיותיהם לכאב לאחר הניתוח וכן דרגו את הכאב הנוכחי בצוואר וביד (דרוג 0-10 לפי visual analogue scale ), דרוג neck disability index , וכן שאלון SF-36 המעריך איכות חיים של מטופלים עם מחלות כרוניות.

המטופלים חולקו לשתי קבוצות לפי הציפיות שלהם מתוצאת הניתוח 44 מטופלים אשר ציפו להעלמות מלאה של הכאב לאחר הניתוח, ו-35 אשר ציפו לכאב שארי מסויים. הנתונים הדמוגרפיים וכן הנתונים הקליניים היו דומים בין שתי הקבוצות. לאחר הניתוח מלאו המטופלים את אותם שאלונים כמו לפני הניתוח, וכן העריכות את שביעות הרצון שלהם מהניתוח. משך המעקב הממוצע כ-39 חודשים.

כל המדדים לאחר הניתוח הדגימו שיפור משמעותי בהשוואה למצב לפני הניתוח, ללא קשר לציפיות המטופלים. אמנם, החוקרים מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בין תוצאות המטופלים לפי הציפיות לפני הניתוח. המטופלים אשר ציפו להעדר כאב לאחר הניתוח דווחו על כאב צוואר ויד נמוך יותר לאחר הניתוח (P<0.02 ), ציון SF-36 גבוה יותר (P=0.04 ), ושביעות רצון גבוהה יותר עם תוצאות הניתוח (P=0.007 ) בהשוואה למטופלים אשר ציפו לכאב שארי מסויים.

ציון SF-36 גבוה יותר לפני הניתוח נמצא כגורם מנבא לכאב צוואר נמוך יותר לאחר הניתוח (P=0.003 ), דרוג neck disability index נמוך יותר (P=0.004 ), ציון גבוה יותר במרכיב הפיזי של שאלון SF-36 לאחר הניתוח (P=0.002 ), ציון גבוה יותר במרכיב הנפשי (P=0.001 ), וכן שביעות רצון גבוהה יותר (P=0.03 ).

החוקרים ציינו כי זהו המחקר הפרוספקטיבי הראשון המעריך השפעה של ציפיות טרום הניתוח וכן ציון המרכיב הנפשי של SF-36 כמשפיעים על שביעות רצון המטופלים לאחר הניתוח. החוקרים מציינים כי אין הדבר מציע צורך בהעלאה מלאכותית של ציפיות במטופלים לקראת ניתוח, אך התוצאות מדגימות את החשיבות של גורמים נפשיים ואופטימיות במטופלים.

American Association of Neurological Surgeons (AANS) 79th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה