סטודנטים

האם טיפול אנטי-פסיכוטי מעלה סיכון קרדיווסקולרי בחולים סכיזופרניים? (מתוך Arch Gen Psychiatry)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Archives of General Psychiatry עולה כי טיפול אנטי-פסיכוטי מעלה סיכון קרדיווסקולרי בחולים סכיזופרניים.

התמותה המוגברת של חולים סכיזופרניים ברובה קשורה למחלות קרדיווסקולריות. ידוע כי תרופות אנטי-פסיכוטיות קשורות לשינויים בגורמי סיכון קרדיווסקולריים, כגון עליה במשקל. במחקר מטא-אנליזה זה אספו החוקרים נתונים קרדיומטבוליים מ-25 מחקרים אשר העריכו חולים עם התקף פסיכוטי ראשון בחייהם ותחילת טיפול אנטי-פסיכוטי.

* החוקרים מצאו כי השינויים במשקל, BMI והיקף מותניים נצפו לאחר חודש 1 של טיפול.

* לאחר 6 שבועות רמת interleukin 12 עלתה באופן משמעותי.

* לאחר 10 שבועות נצפתה עליה משמעותית בשומן תת-עורי ותוך-בטני, עליה פי 3 ברמת leptin ועליה משמעותית ברמות כולסטרול כולל, LDL , טריגליצרידים וגלוקוז לא בצום.

* לאחר 6-12 חודשים משקל הגוף עלה ב-10-12%. רב העליה במשקל קרתה במהלך 6 החודשים הראשונים לטיפול.

* בתחילת הטיפול 36-42% מהמטופלים סבלו מעודף משקל (בדומה לאוכלוסיה הכללית), אך לאחר 6 חודשים 58-71% מהמטופלים היו בעודף משקל.

* מטופלים אשר המשיכו ליטול טיפול אנטי-פסיכוטי המשיכו לצבור משקל באופן הדרגתי, אך קבוע.

* העליה הממוצעת במשקל משתנה כתלות בתרופה הספציפית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לנטר באופן צמוד מטופלים עם טיפול תרופתי אנטי-פסיכוטי מבחינה קלינית ומעבדתית, ולעקוב באופן ספציפי אחר גורמי סיכון קרדיווסקולריים. גילוי מוקדם עשוי למזער נזקים בהנתן התערבות בזמן.

מומחה מהתחום ציין במאמר מערכת כי מחלת הסכיזופרניה עצמה קשורה להפרעות מטבוליות, באופן ישיר או עקיף דרך אורח חיים לא בריא. כמו כן, ידוע כי לתרופות אנטי-פסיכוטיות תופעות לוואי מטבוליות. אם כן, קיימת השאלה מהו מקור הפרעות אלה. המומחה מציין כי לחולים סכיזופרניים סיכוי גבוה לגורמי סיכון קרדיווסקולריים הניתנים לשינוי, כגון תזונה לא בריאה, חוסר פעילות גופנית, שיעור גבוה של עישון. נוסף על כל אלה, התרופות האנטי-פסיכוטיות מחמירות גורמי סיכון אלה. השילוב מעלה באופן ניכר את הסיכון הקרדיווסקולרי ותורם לתמותה המוגברת של חולים אלה.

Arch Gen Psychiatry. February, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה