סטודנטים

מה בין דיאטה מערבית ובין פגיעה בתפקוד הכלייתי? (Am J Kidney Dis)

דיאטה מערבית מלווה בסיכוי מוגבר להתפתחות מיקרואלבומינוריה והתדרדרות מהירה בתפקוד הכלייתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת פברואר של כתב העת American Journal of Kidney Diseases.

מהמחקר עולה בנוסף כי דיאטה בעלת מאפיינים דומים לדיאטת DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) עשויה להגן מפני התדרדרות מהירה במדדי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate).

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים קשר בין הרגלי התזונה ובין מחלות קרדיווסקולאריות ומחלות כרוניות אחרות, אך לא ידוע רבות אודות הקשר בין דיאטה ובין הנטייה להתפתחות מיקרואלבומינוריה ופגיעה בתפקוד הכלייתי.

במחקר השוו החוקרים בין שלושה דפוסי תזונה: דיאטה מערבית עתירת בשר אדום ומעובד, שומן רווי ומתוקים; דיאטה עתירה בירקות, פירות, קטניות, דגים, עופות ודגנים מלאים; ודיאטה בעלת מאפיינים הדומים לדיאטת DASH.

החוקרים התבססו על המשתתפים במחקר Nurses’ Health Study ובחרו נשים שסיפקו נתונים אודות הרגלי התזונה מהשנים 1984, 1986, 1990, 1994 ו-1998, כמו גם יחסי אלבומין לקריאטינין משנת 2000.

כאשר החוקרים השוו בין הרבעון העליון של מדדי דפוס מערבי ובין הרבעון התחתון, הם מצאו כי קורלציה בין מדד גבוה יותר ובין מיקרואלבומינוריה (OR = 2.17) והתדרדרות מהירה בערכי eGFR של לפחות 3 mL/minute/1.73m2/year (OR = 1.77). כאשר הם ערכו השוואה דומה במדדי DASH, הם מצאו כי בנשים ברבעון העליון הסיכון להתדרדרות מדדי eGFR היה נמוך יותר (OR = 0.55). לא נמצא קשר עם מיקרואלבומינוריה.

Am J Kidney Dis. 2011;57:245-254

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה