סטודנטים

תוספי וויטמין E והסיכון למחלת ריאות כרונית (Thorax)

מניתוח פוסט-הוק של נתונים שנאספו ממחקר WHI (Women’s Health Study ) עולה קשר בין תוספי וויטמין E ובין סיכון מופחת להתפתחות מחלת ריאות כרונית.

החוקרים מציינים כי למרות שמחקרים תצפיתיים דיווחו באופן עקבי על קשר בין צריכה מוגברת של חומרי תזונה בעלי תכונות נוגדות-חמצון ובין תוצאות ריאתיות טובות יותר, מחקרים אקראיים להערכת שינויים תזונתיים או תוספי וויטמין E העלו תוצאות סותרות, ונערכו מעט מאוד מחקרים במשתתפים שאינם חולים. במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתוני מחקר WHS להערכת ההשערה לפיה תוספי וויטמין E מפחיתים את היארעות מחלת ריאות כרונית.

ניתוח הנתונים כלל 38,597 נשים ללא מחלת ריאות כרונית בתחילת המחקר, שלקחו חלק במחקר WHS מחקר שנועד להעריך את היתרונות והסיכונים של טיפול באספירין במינון נמוך וויטמין E ( 600 IU אחת ליומיים) במסגרת מניעה ראשונית של מחלה קרדיווסקולארית וממאירות בנשים בגילאי 45 ומעלה.

במהלך 10 שנות מעקב (376,710 שנות-אדם), 760 נשים בקבוצת הטיפול בוויטמין E אובחנו לראשונה עם מחלת ריאות כרונית וכך גם 846 נשים בקבוצת הפלסבו (HR = 0.90 , p=0.029 ). הירידה הנ”ל בסיכון להיארעות מחלת ריאות כרונית לא הייתה תלויה בהרגלי העישון, גיל, הקצאה אקראית לטיפול באספירין, נטילת מולטי-וויטמינים או צריכת וויטמין E בתזונה. עישון סיגריות בהווה היה הגורם המנבא החשוב ביותר למחלת ריאות כרונית (HR = 4.17 ).

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר, כולל העובדה שמדובר בניתוח פוסט הוק של הממצאים. להערכתם כל החלטה לנטילת וויטמין E כטיפול מניעתי חייבת לקחת בחשבון מידע בנוגע לסיכונים הנלווים והזמינות הביולוגית.  לאור מיעוט אפשרויות המניעה של מחלת ריאות כרונית, הם ממליצים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Thorax early online, 21st January 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה