סטודנטים

רופאים מהדסה קוראים לבצע חקירה מעמיקה ויסודית של כל תינוק שמת מסיבה לא ברורה (מתוך מפגש קליני בהדסה)

מוות בעריסה הינו  הסיבה השכיחה ביותר לתמותת תינוקות מגיל 8-365 ימים בעולם המערבי. התפיסה המקובלת היא שכדי לקבוע את האבחנה של מוות בעריסה sudden infant death syndrome (SIDS) יש צורך בבדיקת סביבת המוות על-ידי צוות מומחים, וביצוע נתיחה מלאה של הגופה לאחר המוות.

על פי מחקר שנעשה בבית החולים הדסה הר הצופים בשיתוף כלבתי החולים בירושלים נמצא  שמתוך כ 100 מקרי מוות בלתי מוסברים בתינוקות בוצעה רק פעם אחת נתיחה שלאחר המוות , ולכן לא תמיד ניתן לדעת מהי סיבת המוות בקרב תינוקות שמתו בפתאומיות.

אחת הסיבות למיעוט הנתיחות בארץ נובע מהתנגדות של גורמים דתיים שאוסרים על נתיחות כאלו.

בהצגה קלינית שהתקיימה אתמול בהדסה בנושא “תמותת תינוקות בישראל: מוות בעריסה ומיתות אחרות”, הציג ד”ר אלי אייזנשטין ממחלקת הילדים בהדסה הר הצופים את הפוטנציאל ואת המגבלות של הדמיה לאחר המוות כתחליף לנתיחת גופה קונבנציונלית. התחליפים הינם באמצעות  CT ו- MRI .

ד”ר אייזנשטיין אמר כי: ” למרות שרוב מקרי המוות בתינוקות שהיו בריאים הם מגורם שאינו ידוע, בחלק גדול מהמקרים ניתן למצוא את סיבת המוות. יש חשיבות לגלות את סיבות המוות, כי לפעמים מדובר באבחנה שעשויה להציל חיים של תינוק אחר.” הוא ציין כי “הגישה להשכבת התינוקות על הגב הפחיתה באופן משמעותי את שיעור מקרי התמותה הבלתי מוסברת בישראל ולכן יש להמשיך ולהתמקד במניעה. עדיין ישנו מספר לא קטן של תינוקות שנפטרים מסיבה לא ידועה ובמקרים אלו חייבת להתבצע חקירה מעמיקה ויסודית של כל תינוק שמת מסיבה לא ברורה. יש לקבוע כללים שכל תינוק יבדק על ידי אנשי מקצוע. השאלה איזו בדיקה ובאילו נסיבות מורכבות. אנו סבורים שיש חשיבות לקבוע כלים אלו ביחד עם אנשי הדת והמשפט”.

במהלך ההצגה של המחלקה בראשותו של פרופ’ איתן כרם, לקחו חלק ד”ר סיגמנד חרש, מנהל מיון ילדים בהר הצופים, גב’ נועה שמש, מנהלת השרות הסוציאלי בהדסה הר הצופים, שהציגה מקרה של ילד שאחיו נפטר מות עריסה ושנים לאחר מכן פתח תסמונת פוסט טראומטית בגלל העדר עיבוד נכון של האירוע הקשה עם המשפחה. הרב דוד סתיו, רב העיר שוהם, דיבר על ההיבטים הדתיים היהודיים של נתיחה אחר המוות וכן הקאדי מוחמד זבדה, הקאדי של העיר יפו, הציג את התייחסות האסלאם לנושא. מסתבר שגישות שתי הדתות כמעט זהות בכך שהן מחייבות את כבוד המת אך מתירות נתיחות במקרים שעשויים להציל חיים של אחרים או במקרים בהם יש חשש לאירוע פלילי.

מקור: דוברות הדסה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה