סטודנטים

הנקה בלעדית – עד איזה גיל? (מתוך BMJ)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת BMJ סוקר את המידע הקיים בשלב זה אודות הנקה בלעדית עד גיל 6 חודשים.

ההנחיות של WHO משנת 2001 מציעות כי יש להניק תינוקות באופן בלעדי עד גיל 6 חודשים ללא הוספת מזון מוצק או נוזלים מלבד חלב אם. הרשות הארופאית לבטיחות המזון (EFSA ) הודיעה לאחרונה כי מתן מזון נוסף בטוח בתינוקות לאחר גיל 4 חודשים.

מחקרים רבים הדגימו קשר בין התזונה המוקדמת של התינוק לבין בריאות לטווח הארוך, כולל נטיה להשמנה, סיכון למחלות קרדיווסקולריות, סרטן, אטופיה, ותפקוד קוגניטיבי. מנגד, מחקרים אחרים הדגימו כי חלב אם לא בהכרח מספק את כל המרכיבים הדרושים בהזנת התינוק ב-6 חודשים ראשונים לחיים.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את הנתונים הקיימים על הנקה בלעדית במשך 6 חודשים ומצאו כי הנקה בלבד אינה מספקת את כל מרכיבי המזון הדרושים לתינוק. קיימים נתונים המדגימים שיעור גבוה יותר של אנמיה מחסר ברזל, אשר נמצאה קשורה להתפתחות מנטלית, מוטורית וחברתית פחותה. כמו כן, נמצא כי התחלת תזונה המכילה גלוטן לאחר גיל 6 חודשים קשורה בסיכון גבוה יותר למחלת צליאק.

חלב אם נחשב כמגן על התינוק מפני זיהומים. מחקר מספרד הדגים כי הגנה זו ניתנת בעיקר ב-3 חודשים ראשונים לחיים. לחילופין, מחקר גדול מארצות הברית מצא כי ילדים אשר ניזונו מחלב אם באופן בלעדי במשך יותר מ-6 חודשים היו בסיכון נמוך יותר לדלקת האוזן התיכונה ודלקת ריאות יחסית לתינוקות שניזונו מחלב אם בלבד במשך 4-6 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאז ההנחיות האחרונות של WHO ב-2001 בוצעו מחקרים חדשים ויתכן ויש מקום לשקול מחדש את ההנחיות. מומחה מהתחום ציין כי הנקה בלעדית היא עדיין ההזנה המומלצת לתינוקות עד גיל 6 חודשים, ולאחר מכן הזנה בסוגי מזון שונים עם המשך הנקה למשך זמן ממושך כמה שאפשר.

BMJ, January 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה