סטודנטים

האם טיפול באספירין במינון נמוך קשור בסיכון מופחת להתפתחות סרטן? (מתוך Lancet)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון דצמבר של ירחון Lancet עולה כי טיפול יומי באספירין במינון נמוך עשוי לצמצם את הסיכון ארוך הטווח לתמותה כתוצאה ממספר סוגים שכיחים של סרטן.

החוקרים מסבירים כי מזה שנים רבות ישנו עניין בהשפעותיו המגנות האפשריות של אספירין כנגד התפתחות סרטן, כאשר חלק מהראיות- אולם לא כולן- מצביע על השפעה מגנה שכזו. לדבריהם, מרבית הראיות שמקורן במעקב ארוך טווח הינן תצפיתיות, ולפיכך ביקשו לבחון נתונים של חולים פרטניים ממחקרים מבוקרים ארוכי טווח אשר בהם נבדק מינון נמוך של אספירין כמניעה קרדיווסקולארית. בשלושה ממחקרים אלו, אשר נערכו בבריטניה, מידע של מעקב ארוך טווח לרבות מקרי תמותה היה זמין למשך 20 שנים מתום המחקר.

בעבודתם זו, ערכו החוקרים סקירה מקיפה של הספרות במטרה לזהות מחקרים מבוקרים בהם הושווה הטיפול באספירין במינון נמוך לקבוצת טיפול ללא אספירין, עם משך מחקר ממוצע או חציוני של ארבעה שנים לפחות, ואשר בהם נאסף מידע אודות מקרי תמותה כתוצאה מסרטן. בהמשך, ביקשו להעריך את ההשפעה של השתייכות החולה לקבוצה הנוטלת אספירין על שיעור מקרי התמותה מסרטן.

בסך הכל, נכללו בניתוח-העל שמונה מחקרים מתאימים, עם סך של 25,570 חולים. נתונים אודות החולים הפרטניים היה זמין עבור שבעה ממחקרים אלו, ומידע של מעקב ארוך טווח היה זמין עבור שלושה מהם, שלושתם מבריטניה. במהלך המחקרים נרשמו 674 מקרי תמותה כתוצאה מסרטן, ואחוז מקרי התמותה אשר יוחסו לסרטן במחקרים אלו נע בין 4.2% ל-47.9%. השתייכות לקבוצת טיפול של אספירין הייתה קשורה לדבריהם לירידה יחסית בסיכון עם יחס סיכויים (OR) מצטבר של 0.79 (95% CI = 0.68-0.92; p=0.003). ניתוח נתוני החולים הפרטניים ממחקרים אלו (אודות 23,535 חולים, ו-657 מקרי תמותה מסרטן) העלה כי נצפתה תועלת לטיפול באספירין רק לאחר חמש שנות מעקב עבור כל סוגי הסרטן (HR, 0.66; 95% CI = 0.50-0.87; p=0.003) ועבור סרטן גסטרואינטסטינלי (HR, 0.46; 95% CI = 0.27-0.77; p=0.003).

באשר לשלושת המחקרים עבורם זמין היה מידע מעקב של 20 שנים (עם סך של 12,659 חולים ו-1,634 מקרי תמותה), הסיכון לתמותה כתוצאה מסרטן נותר נמוך יותר בקרב החולים שטופלו באספירין בהשוואה לחולים בקבוצות הביקורת (עבור סוגי סרטן סולידיים, HR, 0.80; 95% CI = 0.72-0.88; p<0.0001; עבור סוגי סרטן של מערכת העיכול, HR, 0.65; 95% CI = 0.54-0.78; p<0.0001). החוקרים מוסיפים כי במחקרים אלו, התועלת עלתה עם משך מתוכנן ארוך יותר (7.5 שנים ומעלה) של טיפול (עבור סוגי סרטן סולידיים, HR, 0.69; 95% CI = 0.54-0.88; p=0.003; עבור סוגי סרטן של מערכת העיכול, HR, 0.41; 95% CI = 0.26-0.66; p=0.0001).

לאור תוצאות אלו, מסכמים החוקרים כי השימוש באספירין במינון נמוך היה קשור בסיכון מופחת לתמותה כתוצאה ממספר סוגים שכיחים של סרטן. לדבריהם, ההשפעה הייתה עקבית בין המחקרים השונים, ונותרה משמעותית לאורך תקופת מעקב של 20 שנים. הם טוענים כי ממצאיהם אלו עשויים לשנות את מאזן הסיכון-תועלת האפשרי עבור חולים בהם נשקלת האפשרות של טיפול מניעתי בתכשירים נוגדי טסיות, כך שיתכן ויפיקו תועלת רבה יותר מנטילת אספירין בהשוואה לתכשירים אחרים. בנוסף, מעריכים החוקרים כי אף עם התייחסות לסיכון של דימום קטלני, נטילת אספירין במינון נמוך עשויה להביא עדיין לירידה של 10% בסיכון היחסי לתמותה כוללת. כעת מתעתדים החוקרים לבחון השפעות אפשריות של נטילת אספירין על תוצאות נוספות שאינן קרדיווסקולאריות.

לבסוף, ראוי לציין כי החולים אשר השתתפו במחקרים שנותחו, ועליהם מתבססות מסקנות החוקרים, היו כאלה אשר הראו סיכון קרדיווסקולארי מוגבר. מאחר וחלק מגורמי הסיכון הקרדיווסקולאריים הם גם כאלה המגבירים את הסיכון להתפתחות סוגים שונים של סרטן, הרי שבעת ניתוח הנתונים יש לשקול את האפשרות כי אוכלוסיית המחקר לא ייצגה בצורה מלאה את האוכלוסייה הכללית.

Lancet 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה