סטודנטים

חברות תרופות משפיעות על בחירת הטיפול התרופתי (PLoS Medicine)

רופאים נוטים לתת מרשם לטיפול תרופתי שחברת תרופות מעודדת אותם לתת ובסופו של דבר המטופלים משלמים יותר, אך לא תמיד עבור התרופה המתאימה ביותר עבורם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם ב-PLOS Medicine.

מסקירה שכללה 58 מחקרים ממספר מדינות עולה כי המידע מחברות תרופות משפיע על ההחלטות שמקבלים רופאים, ולא בהכרח באופן חיובי.

לדברי החוקרים, לא ניתן לקבוע כי המידע מחברות תרופות מועיל לבחירת הטיפול התרופתי מצד הרופאים, כפי שטוענות חברות התרופות. רופאים רבים טוענים שאינם מושפעים, אך לאחר הסקירה, החוקרים סבורים כי לא כך הדבר. להערכתם לפחות בחלק מהפעמים, הרופאים מושפעים מחברות התרופות.

מהמאמר עולה כי בקרב רופאים שקיבלו תדריכים או מידע אחר מחברות תרופות, נרשמה נטייה גדולה יותר למתן מרשם לטיפול התרופתי.

38 מחקרים מצאו כי חשיפה למידע מחברת תרופות הובילה למתן הטיפול בתדירות גבוהה יותר, בעוד ש-13 מחקרים לא הדגימו קשר דומה. אף אחד מהמחקרים לא מצא כי רופאים נטו לתת מרשם לטיפול בתדירות פחותה בשל חומרי פרסום או מידע. למעלה ממחצית מהמחקרים נערכו בארה”ב.

החוקרים טוענים כי חברות תרופות אינן מבזבזות כספים עם תועמלנים רפואיים לשווא. הם מזכירים מחקר אחד מבריטניה שכלל למעלה מ-1,000 רופאי משפחה שמצא כי אלו שנפגשו עם אנשי מכירות בתדירות הגבוהה ביותר, נטו לתת מרשמים לתרופות יקרות יותר.

עם זאת, הדבר לא הבטיח כי המטופלים קיבלו את התרופות המתאימות ביותר.

החוקרים מציינים מחקרים שמצאו כי בחירת הטיפול התרופתי ע”י רופאים הייתה באיכות ירודה, בהשוואה להנחיות הסטנדרטיות וההמלצות של צוותי מומחים. לדוגמא, ההנחיות בארה”ב תומכות ומייעצות לרופאים להתחיל בטיפול בתרופות הישנות והזולות ביותר בחולים עם יתר לחץ דם וסוכרת, בטרם מעבר לתרופות חדשות יותר, בעלות פטנט.

החוקרים קוראים לרגולציה סביב כמות הכספים שחברות תרופות משקיעות בפרסום המוצרים שלהן. בשנת 2004 בלבד, חברות תרופות השקיעו קרוב ל-60 מיליארד דולרים בפרסומות בארה”ב.

PLoS Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה