מחקר חדש המתפרסם ב-NEJM מדווח על כך שטיפול המבוסס על תמיכה טלפונית (טלרפואה) מפחית עלויות רפואיות ואשפוזים.
החוקרים מסבירים שהתערבות כזו מגבירה את יכולות הטיפול העצמי של החולים, ומשפרת תקשורת מטופל-רופא. יש לצפות, סבורים החוקרים , לכך שמטופלים המעורבים יותר בטיפול שלהם יהפכו לצרכני בריאות טובים יותר, מה שגם יביא לתוצאות קליניות מועדפות והפחתת עלויות.
המחקר היה אקראי, רחב טווח (מעל 174,000 מטופלים) , ונועד לבחון שיפור באיכות הטיפול בשתי גישות ניהול רפואי.
המשתתפם חולקו באופן רדנומלי לקבלת תמיכה רגילה או תמיכהמוגברת, כאשר ההתערבויות הטלפוניות היו אפשריות בשתי הקבוצות, אך בקבוצה ה”מוגברת” ניתן היה לקבל עד ל-5 נסיונות שיחה בהשוואה לקבוצה הרגילה שבה אפשר היה לקבל רק עד 3 נסיונות . בנוסף, יותר משתתפים בקבוצה המוגברת קיבלו סיוע באמצעות שיחות קוליות אינטרקטיביות או שיחות יזומות מצוות מאמני הבריאות.
קבוצת המאמנים כללה אחיות מוסמכות, אחיות שעברו הכשרה לשיחות קוליות, תזונאים, פיזותפריסטים נשימתיים ורוקחים.
המאמנים וידאו שהמטופלים נענים לטיפולים שהוצעו להם ודאגו לתמרץ אותם לבצע שינויים התנהגותיים כמו דיאטה. עלות ההתערבות הייתה פחות מ-2 $ למטופל לחודש.
לאחר שנה אחת, 10.4% מהקבוצה ה”מוגברת” קיבלו שיחות טלפון במסגרת ההתערבות בהשוואה ל-3.7% בקבוצת הבקרה. עלות הטיפול הממוצעת לחודש למטופל בקבוצת ההתערבות היה נמוך יותר ב-3.6% בהשוואה לקבוצת הבקרה. (214 $ לעומת 221 $ עם פער מובהק סטטיסטי של p=0.05 ) . בנוסף, עלויות הטיפול השנתיות של אישפוזים הופחות בכ-10% בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הבקרה.
תמיכה טיפולית הוצעה כמרכיב אחד מהטיפול הכולל, מסבירים החוקרים, והמחקר מראה שכאשר התמיכה ניתנת באופן אנליטי, מכוון במסגרת תכנית של רפואה קהיליתית, ניתן להפחית עלויות אישפוז ופרוצדורות ניתוחיות, וע”י כך להפחית את העלות הרפואית הכוללת.
N Engl J Med. 2010;363:1245-1255.
![]() |
Emma Hitt is a freelance editor and writer for Medscape. Disclosure: Emma Hitt, PhD, has disclosed no relevant financial relationships. |
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!