סטודנטים

שחיקה של סטודנטים לרפואה והתנהגות לא-מקצועית (JAMA)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי שחיקה סטודנטים לרפואה הינה תופעה נפוצה מאוד, הקשורה בדיווח-עצמי על התנהגות לא-מקצועית במסגרת הטיפול בחולים.

לדברי החוקרים, מתוצאות המחקר, שפורסמו ב-Journal of the American Medical Association, עולה כי שחיקה פוגעת בתחושת האלטרואיסטיות, מקצוענות ומחויבות של הרופאים לעתיד. החשש נובע מכך ששחיקה הינה בעיה בעלת חשיבות רבה בקרב סטודנטים לרפואה, מתמחים ורופאים בכירים.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מדדי מקצוענות ושחיקה בקרב 4400 סטודנטים לרפואה משבעה בתי ספר מובילים לרפואה. השאלון כלל את מדדי MBI (Maslach Burnout Inventory), כלי הסקר Primary Care Evaluation of Mental Disorders Depression והערכת איכות החיים בעזרת SF-8. שיעורי התגובה עמדו על 61% (2682 משיבים).

לפי מדד MBI, שחיקה תועדה בלמעלה ממחצית מהמשיבים (52.8%), ובקרב סטודנטים אלו דווח על שכיחות גבוהה יותר של התנהגות לא-מקצועית. למרות שמעט סטודנטים, יחסית, (פחות מ-10%) דיווחו על העתקות במסגרת הלימודים, עד 43% מהסטודנטים בשנה השלישית והרביעית הודו בהתנהגות לא-מקצועית מסוימת, הנוגעת לטיפול בחולים. לדוגמא, חלקם דיווחו על ממצא תקין בבדיקה גופנית, אעפ”י שלא בחנו כלל את האזור.

מאחר שהסטודנטים ידעו כי ההתנהגות שדווחה אינה הולמת, החוקרים הציעו כי חלק מהמרכיבים בתכנית הלימודים עשויים לעודד חוסר-כנות.

שחיקה הינה ההיבט היחיד שהיה קשור באופן בלתי-תלוי עם דיווח על לפחות התנהגות לא-מקצועית אחת.

עבור שישה תרחישים שונים, רק 14% מהסטודנטים הביעו עמדות העולות בקנה אחד עם מדיניות AMA (American Medical Association) בנוגע לקשר עם התעשייה ואינטראקציה הולמת בין רופאים וחברות תרופות.

לפיכך, החוקרים קוראים לבתי ספר לרפואה לפעול על מנת ללמד טוב יותר את הסטודנטים בנוגע לניגוד האינטרסים ומערכת היחסים התקינה עם חברות תרופות.

תחושות אלטרואיסטיות הנוגעות לתפקיד הרופא בקהילה, דוגמת רצון לספק טיפול רפואי לאוכלוסיות חלשות, היו פחות נפוצות בקרב סטודנטים לרפואה שסבלו משחיקה.

מגבלות המחקר כוללות הטיית היענות, העדרה של מספר התנהגויות וגישות המעידות על מקצוענות, הישענות על דיווח-עצמי, וחוסר אפשרות לקבוע קשר סיבתי.

JAMA. 2010;304:1173-1180

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה