סטודנטים

האם תכנית גילוי מידע על טעויות רפואיות למטופלים עשויה לצמצם עלויות? (מתוך Annals of Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אוגוסט 2010 של ה- Annals of Internal Medicine, עולה כי נצפתה ירידה משמעותית בשיעור תביעות הרשלנות ובעלויות הכוללות, מספר שנים לאחר יישום תכנית לגילוי מידע על טעויות רפואיות למטופלים.

החוקרים מסבירים כי בשנת 2001 החל ה- University of Michigan Health System (UMHS) ליישם תכנית גילוי מידע על טעויות רפואיות ולמטופלים, במסגרתה הוסבר למטופלים כי נעשתה טעות רפואית והוצע להם פיצוי מתאים. התכנית יושמה במלואה בשנת 2003, וכעת מטפלת לא רק בתביעות מטופלים, אלא מאתרת באופן עצמאי טעויות ויוזמת פניה במקרים המתאימים. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את תביעות הפיצויים שדווחו למחלקת ניהול הסיכונים של ה-UMHS בשנים 1995-2007.

מתוצאות המחקר עולה כי השיעור החודשי הממוצע של הדרישות החדשות שהוגשו ירד מ-7.03 ל-100,000 ביקורים לפני יישום התכנית, ל-4.52 תביעות ל-100,000 ביקורים לאחר יישום התכנית. כמו כן, שיעור התביעות המשפטיות החודשי ירד מ-2.13 ל-100,000 ביקורים ל-0.75 ל-100,000 ביקורים, לאחר יישום התכנית.

החוקרים מדווחים כי נצפתה ירידה במשך הזמן שחלף מהדיווח על התביעה ועד להשגת פיתרון, מ-16.2 חודשים ל-11.4 חודשים לאחר יישום התכנית.

בנוסף, חלה ירידה בהוצאות על תביעות הפיצויים, הן תשלומים לעורכי דין ומומחים והן בסכומים ששולמו לתובעים. חציון ההוצאות החודשי (כאחוז מההכנסה התפעולית) ירד מ-0.084% ל-0.04% לאחר יישום מלא של התכנית.

עם זאת, החוקרים מציינים כי ל-UMHS מבנה ייחודי, שבו המערכת מעסיקה את הרופאים, נוטלת את האחריות על תביעות הרשלנות, ומשלמת על תביעות כנגד הרופאים. בשיטה זו, רק לעיתים נדירות נעשה דיווח ל- Practitioner Data Bank, מאגר תביעות פיצויים ופעולות משמעת כנגד רופאים. החוקרים מסבירים כי במערכות בריאות הפועלות בשיטה אחרת, ייתכן והרופאים יעדיפו שלא להתפשר במסגרת תכנית גילוי.

Ann Intern Med. 2010;153:213-221.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה