סטודנטים

אתר אינטרנט לשמירת משקל מסייע בעיקר לאלו הנכנסים אליו בצורה עקבית

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Journal of Medical Internet Research ובוצע במימון ה-National Institutes of Health עולה כי נבדקים אשר עשו שימוש עקבי (כמעט מדי חודש) באתר אינטרנט אינטראקטיבי לשמירה על משקל שמרו טוב יותר על משקל שהורידו בהשוואה לאלו שעשו בו שימוש באופן ספוראדי. עם זאת, החוקרים מציינים כי את העלייה החוזרת הנמוכה ביותר במשקל עשו נבדקים אשר נעזרו במאמן אישי בהשוואה לאלו שעשו שימוש באתר האינטרנט האמור או אשר ניסו לשמור על המשקל בכוחות עצמם וללא הכוונה.

תוצאות המחקר שפורסמו מקורן במחקר קליני רב-מרכזי אשר בוצע תוך הקצאה אקראית למשך שלושים חודשים, ובו ביקשו החוקרים לבחון שלוש דרכים לשמור על משקל שהורד. נכללו במחקר נבדקים המצויים במשקל עודף או סובלים מהשמנת יתר, המוגדרים על פי מדד מסת הגוף (BMI) והנוטלים תרופות בשל יתר לחץ דם או היפרליפידמיה.

החוקרים מספרים כי בששת החודשים שקדמו למחקר, הנבדקים צמצמו את צריכתם הקלורית ועסקו בפעילות גופנית במאמץ לרדת במשקל, עם ירידה ממוצעת של 8.6 ק”ג במשקלם. אלו מהם שירדו 4 ק”ג ומעלה הוקצו אקראית לאחת משלוש הקבוצות לשמירה על משקלם החדש. הקבוצה הראשונה הייתה שמירה עצמאית על המשקל (ללא הכוונה מקצועית), בשנייה נעזרו הנבדקים ביועץ בריאות מדי חודש, ובשלישית עשו שימוש באתר אינטרנט אינטראקטיבי.

באתר האינטרנט, המשתתפים יכלו לתעד את משקלם, צריכתם הקלורית ומספר הדקות בהם עסקו בפעילות גופנית ולהשוות נתונים אלו ליעדים אשר הציבו לעצמם. בלוח הודעות יכלו המשתתפים לקרוא אודות סיפורי ההצלחה של המשתתפים האחרים ולשתפם לגבי התקדמותם שלהם, וכן לקבל עצות ממומחים ביחס לפעילות גופנית ושינוי אורח החיים. אלו מהמשתתפים אשר לא נכנסו לאתר האינטרנט באותה התכיפות קיבלו תזכורות בדואר האלקטרוני, וכשלא תיעדו את נתוניהם קיבלו תזכורות אוטומטיות לעשות כן.

החוקרים מדווחים כי בתום 30 חודשי מעקב, הנבדקים אשר הוקצו למאמן אישי עלו במידה המועטה ביותר חזרה במשקל (4 ק”ג) מבין שלוש הקבוצות. העלייה חזרה עמדה על 5.2 ק”ג עבור אלו שעשו שימוש באתר האינטרנט ועל 5.5 ק”ג עבור אלו שניסו לשמור על המשקל בכוחות עצמם.

על אף שהתוצאות בקבוצה הנבדקים אשר עשו שימוש באתר האינטרנט לא השתוו לאלו שהושגו עם מאמן אישי, טוענים החוקרים כי אתר האינטרנט היה מועיל יותר עבור אלו מהם אשר עשו בו שימוש עקבי. משתמשים עקביים, המוגדרים כאלו אשר תיעדו את משקלם באתר האינטרנט לפחות פעם בחודש למשך 26 מבין 28 חודשי המעקב, עלו בחזרה 4.5 ק”ג במשקלם, או חצי ק”ג בלבד יותר מכפי שדיווחו שעלו חזרה אלו אשר הוקצו אקראית למאמן אישי. הם מוסיפים כי תת-הקבוצה הבאה בתדירות השימוש שלה באתר האינטרנט (אלו שתיעדו את משקלם באתר במשך 14 מבין 25 חודשים) עלו חזרה 6.3 ק”ג במשקלם, בעוד שאלו שעשו את השימוש המועט ביותר (תיעדו את משקלם באתר ב-13 חודשים ומטה) עלו חזרה 7.4 ק”ג במשקלם בממוצע.

החוקרים מציינים כי המשתמשים העקביים באתר, המייצגים 61% מהחולים בקבוצת אתר האינטרנט, הראו בתחילת המחקר את המשקל הנמוך ביותר ואת מדד מסת הגוף (BMI) הנמוך ביותר מבין שלוש תת-הקבוצות של משתמשי האתר, ואיבדו את המשקל הרב ביותר במהלך ששת החודשים שקדמו לו. בהשוואה לאלו שעשו שימוש מינימלי באתר, אלו שעשו בו שימוש תדיר נטו יותר להיות גברים מבוגרים שאינם שחורים ועם רמת השכלה גבוהה יותר.

לדברי החוקרים, הצלחה בשימוש באתר האינטרנט דורשת התמדה, אולם לא מצריכה בהכרח הקדשת זמן רב לכך. הם מציינים כי כל כניסה לאתר נמשכה בממוצע רק שלוש עד חמש דקות.

החוקרים מסכמים כי נראה שאתר אינטרנט לשמירה על המשקל מהווה חלופה טובה למאמן אישי בשר ודם, אשר איננו אפשרות מעשית או כלכלית עבור חולים רבים. לדבריהם, על החולים לחפש אתר אינטרנט בו ניתן לתעד נתונים על משקל, צריכה קלורית ופעילות גופנית ולקבל תזכורות כשממעטים לעשות כן. הם מוסיפים כי על האתר לאפשר למשתמשים בו לתקשר באמצעותו עם מומחים ועם המשתמשים האחרים, החווים את אותם הקשיים. כמו כן, יש צורך במידע בריאותי מדויק בידיעות חינוכיות שיופיעו אף הם באתר שכזה. היות ואתר האינטרנט הספציפי בו נעשה שימוש במחקר הנוכחי כבר איננו קיים, ועל אף שאין ביכולתם של החוקרים להמליץ על אתר אחר ספציפי לשמירה על המשקל, הם מציינים כי קיימים אתרים כאלו ברחבי הרשת.

J Med Internet Res 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה