סטודנטים

האם תכתובת דואר אלקטרוני בין הרופא והמטופל עשויה לסייע בהשגת יעדים קרדיווסקולאריים? (מתוך Health Affairs)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Health Affairs עולה כי תכתובת דואר אלקטרוני בין המטופלים ורופאיהם עשויה לסייע בהשגת יעדים טיפוליים, כגון רמות HbA1C, ערכי לחץ דם וכולסטרול.

החוקרים מ-Kaiser Permanente מדווחים כי חולים עם סוכרת, יתר לחץ דם או שתיהן אשר עשו שימוש בדואר אלקטרוני מוגן על מנת לשאול שאלות או להחליף מידע עם רופאיהם מאז הוקמה המערכת המתאימה בארגון בשנת 2006, הראו סבירות גבוהה יותר של השגת שליטה בערכי לחץ הדם ולעבור בדיקות סקר לרטינופתיה ונפרופתיה סוכרתית, וכן הראו ערכים נמוכים יותר של כולסטרול מסוג LDL ושל HbA1C בהשוואה למטופלים שלא עשו שימוש בטכנולוגיה זו.

החוקרים מסבירים כי בתחילה, הביעו הרופאים חששות בנוגע לעומס העבודה האפשרי של תכתובת הדואר האלקטרוני, ואולם מרביתם מקבלים הודעות אחדות בכל יום עבודה ומגיבים להן במהירות. רופאים רבים מדווחים כי השימוש בדואר האלקטרוני מגביר את יעילות עבודתם ומשפר את הטיפול שמספקים לחולים.

במחקר נכללו 455,133 חולים מבוגרים המטופלים במסגרת הארגון בדרום קליפורניה אשר ענו להגדרות ה-Healthcare Effectiveness Data and Information Set (HEDIS) לסוכרת, יתר לחץ דם או לשתיהן גם יחד, וקיבלו גישה למערכת המוגנת של הדואר האלקטרוני. החוקרים מציינים כי במהלך תקופת המעקב, אשר נמשכה עד לשנת 2008, אלו מהמטופלים אשר עשו שימוש פעיל במערכת החליפו 630,807 הודעות עם רופאיהם כחלק מ-556,339 ‘שיחות’ או שרשורים נפרדים.

החוקרים מוסיפים כי ב-85% מהמקרים, החולים היו אלו אשר יזמו את התכתובת. במחקר אחר של Kaiser Permanente, הסיבות השכיחות ביותר אשר הביאו את החולים לכתוב לרופאיהם כללו שינוי במצבם הבריאותי, תוצאות בדיקות מעבדה, מינוני תרופות והשימוש בתרופה חדשה.

בתום חודשיים עד ארבעה חודשים של שימוש במערכת הדואר האלקטרוני, חולים רבים משמעותית אשר עשו כן עשו לקריטריוני HEDIS של ערכי יעד של HbA1C, כולסטרול מסוג LDL ולחץ הדם, ועברו בדיקות סקר של HbA1C ולחיפוש סימנים לרטינופתיה או נפרופתיה (p<0.0001). בקרב חולים סוכרתיים, מציינים החוקרים, שיעור השגת ערך HbA1C הנמוך מ-9% היה גבוה ב-11 נקודות אחוז באלו מהם שעשו שימוש במערכת. הם מוסיפים כי נצפו הבדלים של 10.5 נקודות בהשגת רמת כולסטרול LDL של מתחת ל-100 mg/dL, ו-6.1 נקודות בהשגת לחץ דם של מתחת ל-140/90 mmHg (ומעט פחות מכך בהשגת לחץ דם הנמוך מ-130/80 mmHg).

לדברי החוקרים, ההבדלים בין החולים שעשו שימוש בדואר האלקטרוני ובין אלו שלא עשו כן, נותרו מובהקים סטטיסטית לטובת אלו הראשונים, אם כי מעט מתונים יותר, בניתוח מקרה-ביקורת בו בוצע תקנון למדדי HEDIS בסיסיים, לגיל החולה ומינו, לרופא המטפל ולמדד ה-Diagnostic cost group score. בעוד שהמטופלים שעשו שימוש בטכנולוגיה זו הראו ככלל שיפור במדדים התפקודיים, אלו שלא עשו כן הראו בדרך כלל ירידה.

החוקרים מוסיפים כי בניתוח מקרה-ביקורת, מרבית השינויים עבור המטופלים שלא נעזרו בדואר האלקטרוני שיקפו ירידה בתפקוד במדדי ה-HEDIS. בעוד שהמשתתפים בשתי הקבוצות נטו להראות הישגים גבוהים יחסית מבחינת קריטריוני ה-HEDIS, נראה היה שתפקוד התחלתי גבוה לא נשמר באלו מהם שלא עשו שימוש בדואר האלקטרוני, בעוד שאלו שעשו בו שימוש שמרו על תפקודם או הראו שיפור.

החוקרים משערים כי תכתובת דואר אלקטרוני כזו שתוארה בין חולים ורופאיהם מקרבת את החולים אל ערכי היעד הטיפוליים על ידי קידום הרצף הטיפולי או על ידי עידודם לטיפול עצמי.

Health Aff 2010; 29:1370-1375

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה