סטודנטים

חולים עם יתר לחץ דם עשויים להרוויח מטיפול במרפאה רב תחומית (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון Archives of Internal Medicine עולה כי טיפול במסגרת מרפאה רב-תחומית מיוחדת, בה חולים הסובלים מאותה המחלה מטופלים על ידי צוות רב-תחומי תוך דגש על טיפול המותאם אישית לחולה ועל חינוך עצמי, משפרת תוצאות בחולים עם יתר לחץ דם, אולם אינה משפרת את השליטה הגליקמית בחולים הסובלים מסוכרת בנוסף ליתר לחץ דם.

במחקרם זה ביקשו החוקרים לבחון שמא טיפול במרפאה רב-תחומית עשויה להוביל לשיפור בתוצאות בחולים עם סוכרת ויתר לחץ דם. לדבריהם, בעוד שמחקרים מסוימים שנערכו בנושא עד כה מעידים כי גישה זו עשויה לשפר תוצאות בטיפול בחולים עם מחלה כרונית, אלו שבחנו שאלה זו בקרב חולי סוכרת העלו תוצאות סותרות.

המחקר הנוכחי נערך בשני מרכזים רפואיים ליוצאי צבא בארצות הברית, ונכללו בו חולים עם סוכרת ויתר לחץ דם שאינם נשלטים כנדרש. החולים הוקצו אקראית לקבל טיפול במסגרת מרפאה רב-תחומית או לחילופין לקבל את הטיפול המקובל. בכל מרפאה נכללו 7-8 חולים וצוות מטפל ובו רופא משפחה, רוקח ואחות או איש צוות נוסף המוסמכים בחינוך חולי סוכרת. בכל פגישה במרפאה, נקבע ותוקן הטיפול התרופתי בסוכרת וביתר לחץ הדם בידי הרופא והרוקח, על מנת להתאים לערכי ה-HbA1C וללחץ הדם הספציפיים של המטופל, וכן עברו המטופלים הדרכות קבוצתיות. כל החולים קיבלו את הטיפול הראשוני המקובל ואלו מהם בקבוצת הביקורת לא קיבלו טיפול או הדרכה מעבר לכך. יעדי המחקר העיקריים היו ערך ה-HbA1C ולחץ הדם הסיסטולי, אשר נמדדו בתחילת המעקב, באמצע תקופת המעקב ובתומו. המפגשים הרפואיים נערכו מדי חודשיים למשך 12 חודשים.

החוקרים מציינים כי מבין 3,469 חולים שנסקרו בתחילה, נפסלו מהשתתפות 3,230, כך שנותרו 609 חולים המתאימים למחקר ומהם 239 שהסכימו להשתתף. מבין אלו, 215 השלימו את בדיקת מחצית תקופת המעקב ו-211 השלימו את המחקר כולו. בתחילת המעקב, עמד לחץ הדם הסיסטולי הממוצע על 152.9 mmHg (סטיית תקן, 14.2) וערך ה-HbA1C הממוצע היה 9.2% (סטיית תקן, 1.4).

בתום תקופת המעקב, ערכים אלו השתפרו בשתי קבוצות המחקר אולם השינוי בלחץ הדם היה רב משמעותית בקבוצת ההתערבות מאשר בקבוצת הביקורת. החוקרים מפרטים כי לחץ הדם הסיסטולי הממוצע בקרב החולים שטופלו במרפאה הקבוצתית ירד ב-13.7 mmHg לעומת 6.4 mmHg בקבוצת הטיפול הרגיל (p=0.011) וערך ה-HbA1C הממוצע השתפר ב-0.8% וב-0.5%, בהתאמה (p=0.159).

באשר לתופעות הלוואי, היו אלו דומות בין שתי הקבוצות, אם כי מספר נמוך משמעותית של חולים בקבוצת ההתערבות דיווחו על נפילות או סחרחורת  (p=0.006). ככלל, ההתערבות התקבלה היטב בקרב החולים ורובם נכחו במרבית הפגישות.

החוקרים מסכמים כי באוכלוסיית החולים שנחקרה, טיפול במסגרת מרפאה קבוצתית רב-תחומית שיפרה את השליטה בלחץ הדם אולם לא את השליטה הגליקמית. הם מוסיפים כי ההבדל שנצפה בלחץ הדם הסיסטולי היה דומה לזה שדווח בתום שנה של מעקב במחקר ה-ALLHAT. לטענתם, בחולים סוכרתיים השליטה בלחץ הדם הינה במובנים מסוימים חשובה יותר ביחס לתוצאות הקליניות מאשר השליטה הגליקמית.

Ann Intern Med 2010; 152: 689-96

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה