סטודנטים

השפעת תוספים צמחיים ולא-צמחיים על יעילות ובטיחות קומדין (מתוך כנס ה-HRS)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה-Heart Rhythm Society 2010 Scientific Sessions בחודש מאי, עולה כי תוספים צמחיים ולא-צמחיים שכיחים עלולים לפגוע ביעילות ובבטיחות Warfarin (קומדין).

החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין חמוציות, שום, גינקו ודקל ננסי (Saw palmetto) ובין עליה בשיעור הדימומים, וכי תוספים אחרים נקשרו לשינויים בערכי ה-PT ולכן לצורך בשינוי מינון הקומדין. הם מסבירים כי בעידן האינטרנט, מטופלים רבים לומדים על תוסף חדש ומתחילים ליטול אותו מבלי ליידע את הרופא המטפל.

לדברי החוקרים, כ-20% מתושבי ארה”ב נוטלים תוסף צמחי או לא-צמחי, ורבים מהם לא מיידעים את הרופא המטפל שלהם על כך. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את 20 התוספים התזונתיים ו-20 התוספים הלא-תזונתיים השכיחים על סמך נתוני המכירות משנת 2008, והעריכו את האינטראקציה האפשרית של התוספים עם קומדין. למטרה זו ערכו החוקרים חיפוש במספר מאגרי נתונים ואיתרו דיווחי מקרים ומחקרים קליניים אשר תיעדו אינטראקציות בין התוספים לקומדין, כולל שינוי בערכי ה-INR, הסיכון לדימום ואירועים תרומבואמבוליים.

מהתוצאות עולה כי ליותר מ-50% מהתוספים נצפתה אינטראקציה ישירה או בלתי-ישירה עם קומדין. החוקרים מציינים כי בקרב 10 התוספים הפופולאריים ביותר, ל-80% נצפו אינטראקציות עם קומדין. בקרב כל 40 התוספים שנבדקו, 35% עלולים לגרום לשינוי משמעותי ב-INR, כולל 9 תוספים שעלולים להגביר את הסיכון לדימום ו-5 תוספים שעלולים להפחית מיעילות קומדין. החוקרים מפרטים כי גלוקוזאמין, חומצות שומן חיוניות (Essential fatty acids), מוצרים רב-צמחיים ושמן נר הלילה (Primrose oil) עלולים להאריך את ערכי ה-PT, וכי קואנזים Q10, סויה, מלטונין, ג’ינסנג ויבלות יוחנן (St. John’s wort) עלולים לקצר את ערכי ה-PT.

כמו כן, החוקרים עקבו אחר 100 מטופלים שקיבלו קומדין, ושאלו אותם האם הם נטלו תוספים צמחיים, האם שאלו את הרופא המטפל על שימוש בתוספים, והאם הם יידעו את הרופא המטפל על נטילת תוספים. לדברי החוקרים, רוב המטופלים דיווחו על נטילת מולטי-ויטמין או ויטמינים מסוימים. הם מסבירים כי ויטמין K משפיע על יעילות קומדין, אם כי רוב הרופאים לוקחים בחשבון נטילת ויטמין K בעת התאמת מינון הקומדין של המטופל. בנוסף, מטופלים רבים נוטלים אנטי-אוקסידנטים במינון גבוה, להם פעילות נוגדת טסיות.

לאור תוצאות הסקר מציינים החוקרים כי ברוב המקרים הרופאים אינם דנים עם המטופלים על השימוש בתוספים צמחיים ולא-צמחיים, ואינם מודעים לנטילת התוספים הללו. להערכתם, מרבית המטופלים אינם תופסים את התוספים כתרופות, ומרבית הרופאים לא שואלים באופן ספציפי על נטילת תוספים או תרופות ללא מרשם.

כעת מתכננים החוקרים פיתוח של מערכת לימוד אינטראקטיבית המפרטת נתונים אלו ומעודדת את הצוות הרפואי לשאול את המטופלים על נטילת תוספים. כמו כן, המערכת מתוכננת ללמד את המטופלים על השימוש בתוספים ועל האינטראקציות האפשריות עם התרופות אותן הם נוטלים.

מתוך הכנס Heart Rhythm Society 2010 Scientific Sessions, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה