סטודנטים

מהם האתגרים העומדים בפני טיפול נאות במבוגרים הסובלים ממחלות כרוניות המופיעות בגיל הילדות? (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מסקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Pediatrics עולה כי רופאי ילדים ופנימאים מדווחים על מחסומים מרובים העומדים בפני הטיפול במבוגרים עם מחלות כרוניות המופיעות בגיל הילדות.

החוקרים מסבירים כי מספר הולך וגדל של ילדים עם מחלות כרוניות קשות שורדים ומגיעים לגיל הבגרות, לרבות ציסטיק פיברוזיס (Cystic Fibrosis, CF), מומי לב מולדים ואנמיה חרמשית. לדבריהם, ידוע מעט בלבד אודות מה שנתפש בעיני רופאי הרפואה הקהילתית כמשאבים הקיימים לטובת מתן שירותי טיפול ראשוני בבוגרים צעירים העוברים לטיפולם מרפואת הילדים, וכמחסומים העומדים בפני טיפול זה. לשם כך, ביקשו החוקרים בעבודתם זו לתאר את המשאבים והמחסומים עמם מתמודדים רופאי המשפחה בטיפול בבוגרים צעירים עם מחלות כרוניות המופיעות בגיל הילדות.

על מנת להעריך את המשאבים העומדים לרשות רופאים פנימאים ורופאי ילדים במרפאותיהם, את גישותם כלפי הטיפול בבוגרים צעירים עם מחלות כרוניות של גיל הילדות ואת המחסומים העומדים בפניהם בהקשר זה, ביצעו החוקרים סקר לאומי שנשלח באמצעות הדואר ובחן כיצד משתנים אלו היו קשורים עם האיכות הנתפשת הכוללת של הטיפול במחלות כרוניות. שיעור ההיענות לשאלון עמד על 53% (1,289 רופאים כלליים השיבו מבין 2,434 אליהם נשלח השאלון).

החוקרים מדווחים כי רק כמחצית מהרופאים שהשיבו לסקר העידו על עצמם כי מסוגלים לספק בצורה טובה את צרכי הטיפול הראשוני בבוגרים צעירים הסובלים ממחלות כרוניות המופיעות בגיל הילדות. יתרה מכך, מחצית מהפנימאים ו-62% מרופאי הילדים השיבו כי סבורים שבוגרים צעירים אלו יתקשו למצוא רופא מתאים המטפל במבוגרים.

לטענת החוקרים, רופאי ילדים ופנימאים מדווחים על מחסומים רבים העומדים בפני הטיפול במבוגרים עם מחלות כרוניות של גיל הילדות. שני סוגי הרופאים דיווחו על היעדר זמן ופיצוי כמחסומים העיקריים העומדים בפני מתן הטיפול הרפואי הראשוני לחולים העוברים (מטיפול רופאי הילדים לטיפול רופא של מבוגרים). מערכות מרפאתיות טובות לתיאום הטיפול בחולה ושיתוף פעולה משופר עם משאבי רופאים מומחים היו שניהם גורמים הקשורים עם תפישה טובה יותר של הרופאים את הטיפול באיכות גבוהה בחולים עם מחלות כרוניות.

בין מגבלות המחקר מזכירים החוקרים את היעדר המידע מרופאי משפחה, צוות סיעודי במרפאות או מומחים, את העובדה כי הוערכה בסקר המערכת בכללותה ולא מרכיבים מבניים ספציפיים שלה, ואת האפשרות להטיה מסוג Responder Bias.

החוקרים מסכמים כי על אף ההמלצות העדכניות לפיהן על מבוגרים הסובלים ממחלות כרוניות המופיעות בגיל הילדות למצוא רופא ראשוני המטפל במבוגרים לשם תיאום הטיפול בהם, מרבית הרופאים הכלליים ורופאי הילדים סברו כי יהיה הדבר קשה עבור המטופל הבוגר למצוא רופא שכזה המתאים לטפל בו. לדבריהם, מחקרם זה מצא בנוסף מחסומים- הן ברמת המערכת והן ברמת המדיניות- העומדים בפני הטיפול בבוגרים הסובלים ממחלות כרוניות המופיעות בגיל הילדות, כגון איכות ירודה של שירותי רפואת הנפש בהקשר זה והפיצוי לטיפול במחלות הכרוניות. משתנים אלו הקשורים במערכת שירותי הבריאות בכללותה הינם חשובים ורלוונטיים עבור כל מצבי המחלה כמעט, בכל הנוגע למתן טיפול באיכות גבוהה לחולים במחלות כרוניות. לפיכך, מציעים החוקרים כי פיתוח מערכות במטרתן לקדם ולשפר את איכות הטיפול בחולים אלו עשוי להועיל בסופו של דבר לחולים כרוניים ככלל.

Pediatrics. 2010;125:e748-e754

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה