סטודנטים

הר’י מפרסמת נייר עמדה בסוגיית מיגון בי”ח ברזילי : מכתב גלוי לרה’מ

לקראת הדיון המתוכנן בנושא בממשלה, שלח אמש יו”ר הר”‘י , ד”ר ליאוניד אידלמן, מכתב לרה”מ נתניהו בו הוא מפרט את עמדת הר”י בסוגייה זו:

לכבוד

מר בנימין נתניהו

ראש הממשלה

נכבדי,

עמדת ההסתדרות הרפואית בישראל בנושא מיגון חדר מיון של בית חולים ברזילי: התוכנית החלופית עלולה לעלות בחיי אדם

המרכז הרפואי ברזילי-

המרכז הרפואי ברזילי נמצא כ-12 ק”מ מגבול עזה ומכוח כך נמצא בלב העימותים שבצפון מערב הרצועה.המרכז מספק מענה משולב של בית חולים ולשכת בריאות הציבור המחוזית ל- 500,000 תושבים המתגוררים בישובים עוטפי עזה. בנוסף, המרכז משרת את חיילי צה”ל אשר נלחמים בגזרה ואף מהווה מרכז הפנייה של תושבי עזה.

במבצע “עופרת יצוקה” בית החולים טיפל במאות חיילים ואזרחים כל זאת תחת מתקפת טילים ובתנאים מוגבלים. בשל המחסור במיגון המתאים, בפועל, 80% מהמטופלים נאלצו להתפנות מביה”ח לביתם או לבתי חולים אחרים כתוצאה מחשש לחייהם במידה וביה”ח יפגע ע”י טילים. בסופו של יום, כמות גדולה של טילים נפלה סביב בית החולים וידוע כי ביה”ח הווה יעד מרכזי לפגיעה.

כבר לפני כ-12 שנה קיבלה הממשלה את עמדת הר”י והחליטה על הצורך להרחיב ולמגן את בית החולים בשטח בית החולים. למרבה הצער, עקב המצאות קברים בשטח, הוחלט להפסיק את הבנייה וגובשה תוכנית חלופית.

1.      המקום החלופי אינו נותן מענה ראוי

·         המרחק מבית החולים: בתכנון המקורי היה אמור להיבנות חיבור תת קרקעי ישיר בין המחלקה הממוגנת החדשה לרפואה דחופה לבין מיון החרום הקיים, חדרי הניתוח, המחלקה לטיפול נמרץ, מחלקות האשפוז ובנק הדם. המקום החלופי מיועד להיבנות במרחק רב ממחלקות חיוניות אלו. מרחק זה יפגע קשות בתפעול ועלול לגרום לסיכון המטופלים במהלך השינוע.  בנוסף, המרחק מחייב תוספת של כוח אדם שיסייע בשינוע. ברור כי ניתוק זה לא יאפשר רצף טיפולי ויפגע ביכולת בית החולים להתמודד עם אירוע רב נפגעים.

·         גודל השטח החלופי: כיום ישנן 17 מיטות בחדר המיון ומעל 100,000 פניות לחדר מיון בשנה. הרחבת השטח היא קריטית ביותר לא רק לתפקוד חדר המיון אלא גם לתפקוד חדרי הניתוח ולמחלקות אשפוז. השטח החלופי קטן מהמקום המיועד במקור.התוצאה הישירה תהיה הקטנת מספר יחידות כולל חדר המיון וכן מיקום לא יעיל של המחלקות השונות (לדוג’ אגף הילדים לא יכול להיות צמוד למיון ילדים, הרנטגן יהיה במרחק ועוד).

·         המבנה בשטח החלופי: על פי התכנון החלופי יבנה מבנה עילי (ולא תת קרקעי כבתוכנית המקורית), אשר ברור כי מיגונו אינו אפקטיבי כמבנה תת קרקעי.

·         ביטול האופציה של מנהרה מגשרת: על פי התוכנית המקורית התאפשר, בזכות הצמידות לבית החולים, להוריד למנהרה תת קרקעית את כל הצנרת הקשורה לתשתית, בכדי להגן עליה ולמנוע מצב של שיתוק בית החולים במקרה של הפגזה. יתרון נוסף למנהרה היה האפשרות להעביר דרכה חולים ותרופות ולקצר את זמן האספקה. ברור כי התוכנית החלופית לא מאפשרת כל זאת.

2.      הכבדה מיותרת על תקציב הבריאות

לא רק שהמקום החלופי אינו נותן מענה ראוי, באופן אבסורדי, עלותו יקרה בכ-90 מליון מהתוכנית המקורית, כאשר משרד האוצר מתעקש שלא להקצות לכך מימון.

עמדת ההסתדרות הרפואית היא שכל מימון נוסף שעשוי להידרש למיגון בית החולים – יש למצוא לו מקורות מחוץ לתקציב הבריאות המדולדל בלאו הכי. אין להכביד עוד יותר על תקציב הבריאות, דבר העלול לדרדר את מערכת הבריאות הציבורית ולפגוע בציבור המטופלים. מדובר בעלות אסטרונומית אשר כלל אינה נחוצה. הדבר אבסורד בעיקר לנוכח הקיצוץ שנעשה לאחרונה בתקציב סל הבריאות.

חשוב לציין כי התורמים (שהיו אמורים לתרום כ- 40 מליון לתוכנית המקורית) הבהירו כי יפתחו דיון מחודש בעניין מתן התרומה אם תתקבל התוכנית החדשה.

3.      דחיית הבנייה

כידוע, הבנייה היתה אמורה להתחיל לפני למעלה משנתיים. לעמדת גורמים מקצועיים, העברת המיון לשטח החלופי מחייבת חשיבה מחודשת ותכנון בניה חדש, דבר אשר יגרום לדחייה ארוכה נוספת מעבר לזמן שתוכנן. אין צורך להזכיר, כי אזור בית החולים שרוי במצב בטחוני מסוכן וכל דחייה מסכנת את שלום המטופלים והצוות הרפואי.

הדחייה והעיכוב במיגון חדר המיון של בית החולים ברזילי, עלול להעלות בחייהם של מטופלים ופצועים ולסכן את הסגל הרפואי. אין אלא להביע פליאה על הסחבת הננקטת במיגון בית החולים, כאילו לא הייתה מעולם מלחמה בישראל.

מיגון ביה”ח הוא נושא בעל חשיבות עליונה, המהווה פיקוח נפש ועליו לעמוד בראש סדר העדיפויות של ממשלת ישראל. זכותם של תושבי האזור לקבל את השירות הרפואי לו הם זכאים, בהקדם האפשרי ולא על חשבון תקציב הבריאות המוגבל.

בברכה,

ד”ר אידלמן לאוניד

יו”ר הר”י

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה