סטודנטים

הערכת הידע הגישות והעמדות של סטודנטים לרפואה בנוגע לתרומת איברים (Transplant Proc.)

מחקר חדש נועד לבחון את הידע של סטודנטים לרפואה בנוגע לנושאים המרכזיים בכל הקשור לתרומת איברים והשתלות, ולהבין את נקודת מבטם באשר להיקף ההכשרה שקיבלו לפני ובמהלך הלימודים בבית הספר לרפואה.

החוקרים התבססו על שאלון בעל תוקף, בן 41 שאלות, להערכת תרומת איברים, הקצאת איברים, וידע בכל הנוגע להשתלות. השאלון חולק ל-537 סטודנטים לרפואה בשנה הראשונה או השניה ללימודיהם, באחד משלושת בתי הספר לרפואה באוהיו, במהלך התקופה שבין ינואר ואפריל 2005. הסטודנטים נשאלו באשר לתמיכתם בנושא תרומת איברים וההכשרה שקיבלו בנושא.

מהתוצאות עולה כי 264 סטודנטים בשנת הלימודים הראשונה, ו-236 סטודנטים בשנת הלימודים השניה, השיבו על השאלונים (שיעור היענות של 93%). מעט סטודנטים קיבלו הכשרה בנוגע לתרומת איברים לפני לימודי הרפואה (11%) או במהלך הלימודים (22%). שיעור גבוה יותר מקרב הסטודנטים לרפואה בשנת הלימודים השניה זכה להכשרה במהלך לימודי הרפואה (40% לעומת 6%, p<0.001) ולקריאת מאמרים בנוגע לתרומות איברים (24% לעומת 15%, p=0.017). עם זאת, הן סטודנטים בשנת הלימודים הראשונה, והן סטודנטים בשנת הלימודים השניה, ענו על מרבית שאלות הידע באופן שגוי (43% לעומת 48%,  p<0.002).

הידע בנושא למוות מוחי היה נמוך יותר בקרב סטודנטים לרפואה, בהשוואה למדגם אקראי של תושבי אוהיו בוגרים (p<0.001). עבודות בית וכיתה בנוגע לתרומת איברים, לפני התחלת הלימודים בבית הספר לרפואה, לוו בעליה משמעותית בידע בכל הקשור לתרומות איברים (OR=2.01,  p=0.001) , והכרת המקומות בהם ניתן למצוא תשובות לשאלות המטופלים בכל הקשור לתרומות (OR=2.76,  p<0.001).

לסיכום, קיימים פערים משמעותיים בכל הנוגע להכרת נושא תרומות איברים והשתלות איברים בקרב סטודנטים לרפואה. חינוך בנוגע לתרומות והשתלות איברים מלווה בשיפור הידע בתחום ותחושת הנוחות לאור היכולת לענות לשאלות המטופלים.

Transplant Proc. 2006 Nov;38(9):2745-50

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה