סטודנטים

האם יש קשר בין עלויות הטיפול בחולים ובין ההכשרה של רופא המשפחה? (Harefua)

גורמים רבים משפיעים על הוצאות הבריאות, רובם תלויים במטופל, דוגמאת מחלות רקע, גיל החולה, מצב חברתי-כלכלי, מצב סופני, הגירה, השכלה, מצב תעסוקתי. ייתכן כי גורמים נוספים משפיעים על עלויות הטיפול, כגון זמינות השירות, קיום או היעדר ביטוח רפואי, סוג כיסוי הביטוח או מדיניות הבריאות של הגוף המטפל ומערכת הבריאות.

אולם, מחקר חדש נועד לבחון האם גם מאפייני הרופא הראשוני, כמו הגיל והמין שלו, עומס העבודה המוטל עליו, סביבת עבודתו, הוותק וההכשרה, משפיעים על עלויות הטיפול.

במחקר השתתפו כל רופאי המשפחה במחוז המרכז של שירותי בריאות כללית, שעבדו לפחות שנתיים רצופות באותה יחידה לרפואת משפחה, היו מומחים ברפואת משפחה, או ללא כל התמחותאחרת עם עבודה במרפאה בה מטופלים לפחות 450 בני אדם. החוקרים חישבו את העלויות השנתיות המשוקללות של 1,000 חולים המצויים תחת טיפול של רופא אחד, ובחנו את נתוני הרופא, כולל מאפיינים חברתיים-דמוגרפיים, המדינה בה הוכשרו לעסוק ברפואה, הוותק, מקום העבודה, והדרג המקצועי והניהולי.

סה”כ נכללו במחקר 137 רופאים, שטיפלו ב-268,453 בני אדם. הגיל הממוצע של הרופאים עמד על 47.4 שנים, ובעת ביצוע המחקר חלפו בממוצע 22.7 שנים ממועד סיום לימודיהם. מרבית המשתתפים סיימו את לימודיהם בברה”מ (57%), או בישראל (20%). 40% מהמשתתפים היו מומחים ברפואת משפחה.

מהתוצאות עולה כי העלות הכללית ל-1,000 בני אדם היתה נמוכה ב-8.7% בקרב רופאים מומחים, בהשוואה לרופאים כלליים (p<0.01). מניתוח רב-משתנים עלה כי הגורמים המשפיעים ביותר על הבדלי העלויות היו מיקום המרפאה (עלות נמוכה יותר במרפאה כפרית, לעומת מרפאה עירונית), והתמחות ברפואת משפחה (עלות נמוכה יותר לרופא מומחה, לעומת רופא כללי).

החוקרים מסכמים וכותבים כי העלות הכוללת והמשוקללת ל-1,000 בני אדם היתה נמוכה יותר בקרב רופאי משפחה מומחים, בהשוואה לרופאים כלליים. המחקר מצא קשר בין עלות נמוכה וסיום הלימודים בישראל, עבודה ביחידה קטנה, או במרפאה כפרית. אולם, לאחר ניטרול גורמים אלה, להתמחות ברפואת משפחה היה המשקל החשוב ביותר בעלות הנמוכה יותר. החוקרים טוענים כי הממצאים ראויים לתשומת לב מקבלי ההחלטות במערכת הבריאות בישראל, ועליהם להסיק את המסקנות בנושא התמיכה בתכנית ההתמחות ברפואת משפחה ושיפור סביבת העבודה של רופא המשפחה בישראל.

מתוך ‘הרפואה’, נובמבר 2003

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה