סטודנטים

מנד”ט – מספר נדרש טיפול (Number Needed to Treat) (מתוך Harefua)

אחד המושגים השכיחים המשמשים לגישור בין מושגים סטטיסטיים חישוביים הנובעים מתוצאות הניסוי, ובין היישום הקליני, הוא NNT (Number Needed to Treat), ובעברית מספר נדרש טיפולי (מנד”ט).

בעשור האחרון מאמץ העולם הרפואי את המדנ”ט ככלי אמין ויעיל המשקף את המאמץ הטיפולי הנדרש להשגת התוצאה הטיפולית הטובה ביותר.

מנד”ט הוא מספר משוערך של חולים הנחשפים לטיפול מסוים, במשך זמן מוגדר, על-מנת שאחד מהם יפיק תועלת מהטיפול (הפחתת שיעורי תמותה וסיבוכים, הקלה בתסמינים וכדומה), ולכן מהווה כלי חשוב להכרעה בין סוגי טיפול שונים עם אותה מטרה טיפולית.

לדוגמא, המנד”ט במקרה של טיפול אנטיביוטי כנגד דלקת אוזן תיכונה (Acute Otitis Media) בילדים עומד על 8, המשמעות היא שיש לטפל ב-8 ילדים החולים בדלקת אוזן תיכונה, ורק אחד מהם יפיק תועלת מן הטיפול.

במקצוע הרפואה, המבוסס ברובו על רפואה מבוססת ראיות (EBM Evidence Based Medicine), מסתמך יותר על מחקרים אקראיים מבוקרים (RCT Randomized Control Trials) וסקירות שיטתיות (Systematic Reviews), מהווה המנד”ט כלי נוסף, חשוב ויעיל מאוד (לדעת החוקרים, היעיל ביותר), המאפשר לגשר בין נתונים סטטיסטיים חישוביים לבין המאמץ הטיפולי הנדרש, ומאפשר הן לרופא והן לחולה לשקול ביתר בהירות את משמעות ההתערבות הנידונה, על יתרונותיה וחסרונותיה, ולבחור את הטיפול המתאים ביותר.

“הרפואה”, 142: ג’ (יולי 2003)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה