סטודנטים

גישה חדשה ללימוד מיומנויות החייאה (Med Teach.)

בגליון מאי של Medical Teacher פורסם מאמר בנושא חשיבות תרגול חודשי המיועד למתמחים בנושא ACLS (Advanced Cardiac Life Support), עם דגש על חשיבות הכישורים הבסיסיים והשימוש בציוד עזר, ולא על הידע.

המתמחים חולקו לקבוצות בנות כ-4 משתתפים, שעברו ברוטאציה דרך 3 תחנות. כל תחנה כללה מספר יעדים, מרביתם קשורים לסוגי הציוד השונים. תירגולים אלו נערכו 6 פעמים במהלך התקופה שבין יולי 2003 ועד יוני 2004, וסה”כ 67 מתמחים השתתפו בתרגולים ומילאו שאלונים לפני ואחרי ההתנסות.

השאלונים התייחסו לנושאים דוגמאת תחושות המתמחים בנושא כישורים בסיסיים ובהם – שימוש בדה-פיברלטור חיצוני אוטומטי, חיבור לידים לקריאת קצב הלב, מתן שוק ללא סינכרון באמצעות דה-פיברילטורים מונופאזיים וביפאזיים וכו’.

התוצאות העידו על הבדלים משמעותיים בין התשובות שנתנו המתמחים לכל שאלה, לפני ההתנסות ולאחריה. ההבדל הגדול ביותר בתשובות שלפני ואחרי ההתנסות נגע לתחושות המתמחים במתן שוק ללא סינכרון באמצעות דה-פיברילטור. חשוב מכך, החוקרים זיהו שיפור משמעותי בתשובה לשאלה בנושא תחושת הנוחות של המתמחים כאשר הם האחראים. מיומנויות פשוטות, דוגמאת חיבור צינור למיכל חמצן, הפעלת והטענת הדה-פיברילטור, או הצבת הפדים והלידים, גרמו לעיתים קרובות לקשיים משמעותיים. 

דום לב עורר חרדה בקרב הצוות הרפואי, למרות הכשרת ACLS והכרה מלאה של הפרוטוקולים.

תירגולים, דוגמאת אלו המוצגים במחקר, עשויים להוריד את רמת החרדה ע”י התייחסות ספציפית לכישורים הדרושים. החוקרים מסכמים וכותבים כי המתמחים מרוויחים רבות מתוספת הלימוד והתירגול של כישורים בסיסיים החשובים במקרים של דום לב. יתרה מזאת, הנתונים ממחישים כי רמת הנוחות של הצוות הרפואי עולה כאשר הם זוכים לתרגל את הכישורים שלמדו.

Med Teach.  2006; 28(3):e90-3

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה