סטודנטים

התנסות קלינית של סטודנטים לרפואה בקידום בריאות ומניעת מחלות סרטן ומחלות קרדיווסקולריות (IMAJ)

חשיבות קידום בריאות ומניעת מחלות מקובלת ומוכרת היטב במדינות רבות. עם זאת, חלק גדול מבתי הספר לרפואה אינם משקיעים מספיק בהקניית ערכים אלו לסטודנטים. בישראל, אין דיווחים על התנסויות של הרופאים לעתיד עם תפקידם בעתיד כמחנכים לבריאות באופן כללי, או בנושא מחלות סרטן ומחלות קרדיווסקולריות, באופן ספציפי.

מחקר שנערך לפני מספר שנים נועד לבחון את ההכנה שמקבלים סטודנטים לרפואה בישראל, למילוי תפקידם העתידי כמחנכי בריאות בכל הנוגע למחלות סרטן ומחלות קרדיווסקולריות.

המחקר נמשך שנתיים וכלל 2 מ-4 בתי הספר לרפואה בישראל הפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר באוניברסיטת ת”א, והפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון. החוקרים חילקו שאלונים ל-172 סטודנטים (שיעור היענות של 70%) במהלך השנים 1999-2000. במסגרת השאלונים נכללו מדדים להערכת ההכשרה לקראת תפקידם כמחנכי בריאות בעתיד, הניסיון הקליני והחשיפה לחולים בשלבים שונים של מחלתם, במרכזים רפואיים שונים, והערכה של המיומנויות הספציפיות והידע הרלוונטי שרכשו.

מרבית ההתנסויות הלימודיות של הסטודנטים נערכו בבתי חולים, עם חולים בשלבי טיפול, וזמן קצר מאוד הושקע בכל הקשור לרפואה מניעתית, בעיקר ברפואת קהילה. הסטודנטים הציגו ידע רב יותר, כישורים ושביעות רצון מהחוויות הלימודיות שעברו בנושאי תחלואה קרדיווסקולרית ומחלות סרטן, ודיווחו על חשיפה לא-מספקת למספר סוגי סרטן שכיחים, והעדר מיומנויות בדיקה לזיהוי מוקדם של סרטן.

הסטודנטים בבאר שבע דיווחו על אינטראקציה רבה יותר עם החולים במהלך השלבים השונים של מחלה קרדיווסקולרית, בהשוואה לסטודנטים מאוניברסיטת תל-אביב, ורכשו כישורי בדיקה טובים יותר.

החוקרים סיכמו כי קיים צורך בשינוי מערך לימודי הרפואה, שינוי שיכלול הכשרה של הסטודנטים במרפאות בקהילה והכנתם לשמש כמחנכי בריאות בעתיד, כולל דרכים למניעת מחלות. החוקרים טוענים כי יש להציב תשומת לב מיוחדת לשיטות לימוד חדשות במסגרת הלימודים בשלב הפרה-קליני ובשלב הקליני.

הם מציעים לכלול במסגרת הלימודים הפרה-קליניים לימוד שיטות למניעת תחלואה קרדיווסקולרית וסרטן, לחשוף את הסטודנטים לבעיות אופיניות בחולי סרטן, ולהקנות מעט כישורי בדיקה.

במסגרת הלימודים הקליניים, הם מציעים לשלב בקלרקשיפים הקיימים בבתי החולים ובקהילה עקרונות אונקולוגיים וטיפול מלא בסרטן ובמחלות קרדיווסקולריות

IMAJ 2002: 4: February: 149-152

הערת מערכת:

הינכם מוזמנים לקרוא את מאמר המערכת שפורסם לאחרונה באשר לדעתם של הסטודנטים לרפואה בשנה שישית להתנסותם במחלקה האונקולוגית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה