שיווק ומנהל רפואי

אילו אנטיביוטיקות קשורות לתגובות עור חמורות? (JAMA)

תרופות כדורים
תגובות עור שליליות מסכנות חיים לתרופות קשורות לאנטיביוטיקות פומיות נפוצות, כך עולה ממחקר מקרה-ביקורת מקונן מבוסס אוכלוסייה בקרב מבוגרים מעל גיל 65, כך פורסם במאמר ב-JAMA

במאמר ב-JAMA, פורסם כי תגובות עור שליליות לתרופות (cADRs) מסכנות חיים קשורות לאנטיביוטיקות פומיות נפוצות, כך עולה ממחקר מקרה-ביקורת מקונן מבוסס אוכלוסייה בקרב מבוגרים מעל גיל 65.

המחקר כלל 21,758 מבוגרים (גיל חציוני 75 שנים; 64.1% נשים) שביקרו במיון או אושפזו בשל תגובות עור שליליות לתרופות חמורות תוך 60 יום מקבלת טיפול אנטיביוטי, והושוו ל-87,025 מקרי ביקורת מטופלי אנטיביוטיקה ללא תגובה עורית. החוקרים מצאו כי ביחס למקרולידים, סולפונאמידים היו קשורים באופן החזק ביותר לתגובות עור שליליות לתרופות חמורות (יחס סיכויים מתוקנן [aOR] של 2.9), אך גם כל שאר קבוצות האנטיביוטיקה היו קשורות, כולל צפלוספורינים (aOR 2.6), אנטיביוטיקות “אחרות” (aOR 2.3), ניטרופורנטואין (aOR 2.2), פניצילינים (aOR 1.4) ופלואורוקינולונים (aOR 1.3).

השיעור הגולמי של ביקורים במיון או אשפוזים בשל תגובות עור שליליות לתרופות היה הגבוה ביותר עבור צפלוספורינים (4.92 ל-1000 מרשמים) ואחריהם סולפונאמידים (3.22 ל-1000 מרשמים).

ד”ר אריקה לי, מחברת המחקר הראשית, ציינה כי “מפתיע לגלות שניטרופורנטואין, אנטיביוטיקה נפוצה לזיהומים בדרכי השתן, קשורה גם לסיכון מוגבר לפריחה תרופתית חמורה”.

החוקרים מקווים שהמחקר יעלה את המודעות לחשיבות אלרגיה לתרופות ויתמוך במחקרים עתידיים לשיפור הטיפול באלרגיה לתרופות. ד”ר עמש עדלג’ה, דובר האגודה האמריקאית למחלות זיהומיות, הדגיש כי “המחקר מחזק את העובדה שאנטיביוטיקות אינן תרופות שפירות שיש לתת ללא הבחנה. לאנטיביוטיקות יש סיכונים, כולל תגובות עור חמורות, וכן טיפוח עמידות לאנטיביוטיקה”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה