שיווק ומנהל רפואי

גורמי סיכון לכישלון טיפולים ביולוגיים בחולי פסוריאזיס (J Am Acad Dermatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים, בחולים שקיבלו טיפול סיסטמי שאינו-ביולוגי ובאלו עם היפרליפידמיה או ביטוח רפואי של Medicaid תועד סיכון מוגבר לכישלון טיפולים ביולוגיים בחולי פסוריאזיס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהו גורמי סיכון לכישלון תכשירים ביולוגיים שונים לטיפול בחולי פסוריאזיס עשויי לסייע בזיהוי חולים בהם צפויה תועלת למעקב תדיר.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 1,039 חולים עם פסוריאזיס, כאשר ב-6.3% דווח על כישלון טיפולים ביולוגיים, אשר הוגדר כחולה אשר קיבל טיפול בלפחות שני תכשירים ביולוגיים עם מנגנוני פעולה שונים, אשר הפסיק את הטיפול התרופתי בשל העדר תגובה ראשונית לפי דיווח הרופא המטפל, כישלון שמירה על תגובה ראשונית, או מחלה פעילה, למרות טיפול במשך 90 ימים לפחות בכל אחד מהתכשירים.

החוקרים מסבירים כי אוכלוסייה זו של חולי פסוריאזיס לאחר כישלון מספר טיפולים ביולוגיים אינו מתוארת היטב ואין מידע רב אודות דפוסי הטיפול הביולוגי והמאפיינים הקליניים או סוציו-דמוגרפיים.

בניתוח רב-משתני מצאו החוקרים כי גורמים שנקשרו עם סיכון מוגבר לכישלון מספר תכשירים ביולוגיים כללו מין נקבה בלידה (יחס סיכויים של 2.29, רווח בר-סמך 95% של 1.11-4.72), משך פסוריאזיס (יחס סיכויים של 0.60 לכל סטיית תקן, רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.94), שנת התחלת טיפול ביולוגי (יחס סיכויים של 0.37 לכל שנה, רווח בר-סמך 95% של 0.27-0.52), טיפול סיסטמי קודם שאינו בתרופה ביולוגית (יחס סיכויים של 2.47, רווח בר-סמך 95% של 1.16-5.25), היסטוריה של היפרליפידמיה (יחס סיכויים של 3.14, רווח בר-סמך 95% של 1.35-7.30) וביטוח Medicaid (יחס סיכויים של 4.53, רווח בר-סמך 95% של 1.40-14.60). עם זאת, החוקרים מציינים כי היפרליפידמיה וביטוח Medicaid הדגימו רווח בר-סמך רחב, כך שהעדויות התומכות בגורמי סיכון הן מוגבלות יותר.

בניתוח חד-משתני לא זוהה קשר בין הרגלי עישון, צריכת אלכוהול ומדד מסת גוף ובין הסיכון לכישלון טיפולים ביולוגיים.

ממצאים אלו עשויים לסייע בסיווג חולים עם פסוריאזיס לפי דרגת הסיכון לכישלון טיפול ביולוגי וזיהוי חולים בהם תתכן תועלת למעקב תדיר יותר.

J AM Aca Dermatol, July 24, 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה