שיווק ומנהל רפואי

חוסר היענות לטיפול הורמונאלי מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם (BMC Cancer)

בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם שלא הקפידו על טיפול אנדוקריני משלים ובאלו שהפסיקו את הטיפול מוקדם ייתכן סיכון גבוה כפליים להישנות או תמותה כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת BMC Cancer.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית שכללו חיפוש בחמישה מאגרי נתונים לזיהוי מחקרים שכללו נשים עם סרטן שד לא-גרורתי וחיובי לקולטנים להורמונים, אשר פורסמו בין 2010 ועד 2020. היענות הולמת לטיפול הוגדרה כאשר אחוז הימים בו מינון הטיפול האנדוקריני היה זמין למטופל עמד על 80% ומעלה. אי-הקפדה על טיפול תרופתי הוגדרה כתקופה של 90-180 ימים בה לא נופקו מרשמים חדשים לטיפול אנדוקריני משלים לפני תום הטיפול, בתלות במחקר.

ההשפעה של שני המדדים על הישרדות ללא-אירועים, הכוללים הישנות סרטן שד, הישרדות ללא-מחלה, הישרדות ספציפית לסרטן שד והישרדות כוללת עקב ממאירות.

הסקירה כללה 14 מחקרים עם גדלי מדגם שנעו בין 857 עד 30ף573 נשים, אשר ענו על קריטריוני הסקירה; 11 בחנו את ההיענות של הנשים לטיפול ושישה בחנו את ההקפדה על הטיפול לאורך זמן.

מבין 10 מחקרים שבחנו את ההישרדות ללא-אירועים, בשבעה תועדו שיעורי הישרדות גרועים יותר משמעותית בנשים ללא-היענות או ללא-הקפדה על הטיפול, עם יחסי סיכון של 1.39-2.44.

מבין תשעה מחקרים שבחנו את ההישרדות הכוללת, שבעה הצביעו על סיכון גבוה יותר משמעותית לתמותה בנשים עם חוסר-היענות וחוסר-הקפדה על הטיפול, עם יחסי סיכון של 1.26-2.18.

המחקר הגדול ביותר, אשר כלל נתונים אודות למעלה מ-30,000 נשים בטאיוואן, מצא כי חוסר-היענות ואי-הקפדה על הטיפול לוו בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה, עם יחסי סיכון של 1.98 ו-2.18, בהתאמה.

הממצאים הזמינים מדגישים את הסכנות של חוסר-היענות ואי-הקפדה על טיפול אנדוקריני משלים, עם סיכון גבוה כפליים להישנות או תמותה בנשים שלא הקפידו על הטיפול האנדוקריני כפי שהומלץ. חשוב מכך, שיפור היענות והקפדה על הטיפול עשוי לשפר את ההישרדות של נשים עם סרטן שד.

BMC Cancer, July 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה